​Bengt Ohlsson och Karin Smirnoff höstens författargäster i Svalbo

​Bengt Ohlsson och Karin Smirnoff höstens författargäster i Svalbo

På söndag (6 oktober) kl. 09.00 släpps biljetternas till höstens författarkvällar i Svalbo Café. Berättare i stearinljusens sken är Bengt Ohlsson (söndag 3 november) och Karin Smirnoff (söndag 8 december). Biljettbokning görs via www.studieframjandet.se eller Svalbo Keramik tel 0587-921 30.

Berättelser i stearinljusens sken i Svalbo arrangeras av Svalbo keramik, Ulla Roseen, Studiefrämjandet, Nora kommun kultur och Lindesbergs kommun kulturenheten.

Bengt Ohlsson som kommer till Svalbo Café söndag 3 november kl 19:00 är aktuell med "Min perfekta man”. Foto: Sara Mac Key.

Bengt Ohlsson, född 1963, debuterade 1984 med romanen ”Dö som en man, sa jag”. Efter debuten kom en rad romaner, bland annat: ”Rida på en gris”, ”Jazz är farligt” och ”Solo. Den där lilla stunden av närhet”. År 2000 fick Bengt Ohlsson ett andra genombrott med den stora romanen ”Se till mig som liten är”. Med ”Gregorius” fick han 2004 års skönlitterära Augustpris och 2011 nominerades han återigen till Augustpriset för romanen ”Rekviem för John Cummings”. Hans senaste romaner är ”De dubbelt så bra” (2018) och ”Min perfekta man” (2019). Bengt Ohlsson skriver också dramatik och är sedan välkänd krönikör i DN. För sina krönikor nominerades han till Stora Journalistpriset 2004, i kategorin "Årets berättare".

Karin Smirnoff som kommer till Svalbo Café söndag 8 december kl 19:00 är aktuell med "Vi for upp med mor”. Foto: Bokförlaget Polaris

Karin Smirnoff, född 1965, har tidigare arbetat bland annat som fotograf och journalist. Hon har en något brokig bakgrund: Hon äger en trävarufirma och har varit karate-instruktör, jobbat inom restaurangbranschen, på Systembolaget med mera. Hennes ”Jag for ner till bror” (2018) kom till vid Lunds författarskola och den blev nominerad till det skönlitterära Augustpriset. Karin Smirnoff är bosatt i Piteå, men har även bott i Stockholm och Skåne. ”Jag for ner till bror” är hennes debutroman och hon skriver nu på en fortsättning.

Svalbo

Café och Keramik 058792130