Maja Karlsson har utkommit med "Trettiofem sockor". Foto: Helén Pe

​Bergslagen inspirerar stickdesigner i ny bok

I helgen har Maja Karlsson - stickdesigner och författare med rötter i Guldsmedshyttan - boksläpp för sin tredje bok med titeln "Trettiofem sockor". Boksläppet sker på Bergsgården i Guldsmedshyttan med Corona-begränsat antal platser (som alla redan är bokade).

"Jag tycker om att ta avstamp i min närmiljö när jag designar stickat - och i denna bok har jag återvänt till Bergslagen och mitt hemlandskap Västmanland som är väldigt viktigt för mig", förklarar Maja Karlsson som bland annat skriver om gruvpigor och bergsmän i boken.

Maja Karlsson har designat flera sockor som är inspirerade av miljön vid Siggebohyttan. De här sockorna som heter just "Siggebohyttan" är fotograferade på plats av bokens fotograf Helén Pe.

Om boken "Trettiofem sockor"

Att sticka sockor är ett lustfyllt nöje! Det är roligt, det går fort, och man kan vara säker på att slutresultatet blir uppskattat. För vem vill inte ha varma fötter i fina yllesockor?

Den erfarna stickboksförfattaren och designern Maja Karlssons nya bok är full med sockor som kickar igång sticklusten – alltifrån den enklaste nybörjarsockan till mer avancerade mönster. Beskrivningar och diagram är lätta att följa, och här finns också en pedagogisk stickskola för olika konstruktions- och teknikmoment. Maja inspireras av naturens, allmogens och kulturhistoriens värld. Något som tydligt speglas i hennes plagg och i bokens vackra och stämningsfulla bildmaterial. Det här är en bok att inspireras av och att återvända till år efter år.

Om Maja Karlsson

När Maja var sex år, lärde hon sig sticka av sin mormor - ända sedan dess har hennes fascination över stickningens möjligheter vuxit. I dagsläget är hon stickdesigner, föreläsare, inspiratör och författare. Samtliga verksamheter är samlade i hennes eget företag Majas Manufaktur. Majas dagar är fyllda av mönsterdesign, skrivande, fotografering, bloggande, nätbutiksjobb, föreläsningar och kursledaruppdrag. Hon bor med man och dotter i Arvika – och verkar där i en ateljé med knarrigt trägolv och vansinnigt vacker rosentapet. Genom fängslande foton och uttrycksfulla texter delar Maja dagligen med sig av sitt skapande, via instagramkontot @majasmanufaktur. Sticka svenska mönster kom ut 2016 och är Maja Karlssons första bok. Hennes andra bok, Trettiofem vantar, kom ut 2018.