Trollrallyt 2024 kommer att köras på samma ställe som de två senaste åren - på Lindeskolans parkering i Gruvgatans förlängning. (Foto: Camilla Lagerman, LindeNytt)

Bergslagens IF vill göra Trollrallyt till stor folkfest på nationaldagen i Lindesberg

Bergslagens IF vill göra lådbilstävlingen Trollrallyt till en stor och bred folkfest på nationaldagen 6 juni i Lindesberg. Föreningen som tagit över arrangörsskapet av Trollrallyt erbjuder sina närmare 300 medlemmar allt från fotboll och basket till läxhjälp och språkstöd. "Vi ser Trollrallyt som ett integrationsprojekt för att bryta utanförskapet
på Hagaberg", förklarar föreningens ordförande Ali Jamal Yassin.

Lådbilstävlingen Trollrallyt arrangerades under åtta år - 1982-1989 - av skolklasser på Kristinaskolan i Lindesberg med stöd av lokaltidningen Bergslagsposten (som hade Bergslagstrollet som symbol - därav namnet Trollrallyt). Fyrtio år senare (2022-2023) återupplivades Trollrallyt av Rebecka Persson och Matilda Persson som nu lämnar över arrangörskapet till Bergslagen IF. Föreningen bildades i höstas och har redan nörmare 300 medlemmar - framför allt barn och ungdomar på Hagaberg i Lindesberg.

"Vi är glada och stolta över att vi fått förtroendet att driva Trollrallyt vidare", säger Ali Jamal Yassin: "Vi ser Trollrally som en ny och spännande möjlighet i vårt förebyggande arbete för att ge barn och ungdomar en meningsfull fritid och därmed minska segregationen i samhället. Samtidigt vill vi utveckla tävlingen till en mötesplats som kan bidra till integrationen i vårt samhälle".

Stor och bred folkfest för hela familjen

Bergslagens IF vill göra Trollrallyt till en stor och bred folkfest på nationaldagen 6 juni på samma plats som de två senaste åren - på Lindeskolans parkering i Gruvgatans förlängning. Utöver lådbilstävlingen kommer föreningen att ordna en rad andra kringaktiviteter för både barn och vuxna: "Vi vill att nationaldagen ska bli en folkfest för hela familjen", säger Ali Jamal Yassin.

Efter Trollrallyt på Lindeskolans område kommer nationaldagen att firas som tidigare i Lindesberg: Nya medborgare hälsas välkomna på Lindeskolan och Guldsmedshyttans Musikkår leder nationaldagståget till Oscarsparken där det hålls tal och delas ut priser och stipendier.

Lådbilstävling som tidigare med några nyheter

Som lådbilstävling kommer Trollrallyt 2024 att genomföras som tidigare - men med några nyheter:

• Trollrallyt Classic: Den klassiska tävlingsformen för de som byggt och kör sina egna lådbilar - rulla snabbast och rulla längst. Inbjudan med mer information och anmälan kommer senare.
  • Trollrallyt Open: Årets nyhet för alla som inte har någon egen lådbil men ändå vill delta. Medlemmar i Bergslagens IF bygger lådbilar som alla som vill får köra under Trollrallyt.
  • Trollrallyt Best in show: Den klassiska tävlingsformen där en jury utser tävlingens snyggaste, roligaste, häftigaste etc lådbil.

"Det viktigaste med Trollrallyt ska inte vara att vinna utan att delta och ha roligt - därför kommer alla deltagare att få priser och uppmärksamhet", betonar arrangören.

Företag och föreningar erbjuds bli lådbilsvärdar

För att köpa in material till lådbilar som ska byggas av Bergslagens IF:s medlemmar bjuder arrangörerna in företag och föreningar att bli lådbilsvärdar som innebär detta:

• Som lådbilsvärd betalar ni en sponsorsavgift på minst 2.000 kronor - gärna mer eftersom eventuellt överskott efter inköp av material till lådbilen går till Bergslagens IF:s verksamhet;
  • Som lådbilsvärd förser ni lådbilsbyggarna med information om ert företag/förening och material (exempelvis reklamdekaler) till stöd för profileringen av just er lådbil;
  • Som lådbilsvärd har ni möjlighet att delta på Trollrallyt 6 juni för att informera om er verksamhet och få kontakt med era lådbilsbyggare - exempelvis med någon form av "depå" för just er lådbil;

"Lådbilar som sponsras av lådbilsvärdar kommer att stå till förfogande för alla som vill delta men inte har möjlighet att bygga en egen lådbil", förklarar arrangören.

Intresserad av att bli lådbilsvärd? Skicka en intresseanmälan till bergslagensif@gmail.com >>

...

Enkla men viktiga krav för lådbilarna

Ett tävlingsekipage ska ha en förare och en lådbil - ju mer fantasifull desto bättre men med följande krav:

• Föraren ska ha hjälm och handskar (av valfri form);
  • Lådbilen får bara rulla - alltså ingen mekanisk eller annan drivning;
  • Inga glas eller andra vassa detaljer får finnas på bilen som kan skada förare/publik;
  • Lådbilen ska ha en heltäckande bottenplatta så att förarens fötter inte kan åka ner på marken och hamna under bilen;
  • Banan börjar med en startramp så se till att lådbilen inte är alltför låg så att den tar i marken vid start.

...

Trollrallyt - återuppväckt efter långt uppehåll

Tävlingen var ursprungligen tänkt som ”en kul gemensam aktivitet” för elever och föräldrar i den arrangerande klassen - men Trollrallyt blev snabbt en stor folkfest som lockade hundratals tävlande och tusentals åskådare. Trollrally bidrog till att marknadsföra Lindesberg genom att locka tävlande och publik till tävlingen - och de arrangerande klasserna fick ihop pengar till skolresor.

År 2022 - fyrtio år efter första Trollrallyt - gjorde lådbilstävlingen en succéartad återkomst med Matilda Persson och Rebecca Persson som arrangörer. Året efter arrangerades Trollrallyt för andra gången - och det blev återigen en succé som en rolig och lekfull tävling för barn och i många fall även deras föräldrar som byggt barnens fantasifulla lådbilar.