Stig Johansson - kassör i föreningen Bergslagens Spektakelteater. Foto: Bergslagens Sparbank

Bergslagens Sparbank ger miljonbidrag till lokala föreningar

Bergslagens Spektakelteater är en av de 74 lokala föreningar får dela på en miljon kronor från Bergslagens Sparbank - pengar som till stor del kommer att gynna barn- och ungdomsverksamhet i Bergslagen. Med inställda föreställningar och uteblivna biljettintäkter har det varit ett tufft år för Bergslagens Spektakelteater - därför är bidraget från banken välkommet.

"När beskedet kom att vi skulle få en del av höstens Sparbanksmiljon kände vi - yes, vi är på banan igen", säger Stig Johansson - kassör i föreningen - i ett pressmeddelande från Bergslagens Sparbank.

Kanske det är tur att de har talang för att improvisera, Bergslagens Spektakelteater, för det har de fått göra i år. Amatörteaterföreningen, med hemvist i Lindesberg, samlar människor med en sak gemensamt – ett brinnande intresse för teater och scenkonst. Och eftersom i princip alla planerade föreställningar har fått ställas in och därmed biljettintäkter har gått förlorade har man fått tänka om.

Medlemmarna har till exempel träffats digitalt för att nöta manus tillsammans och under en sommarens föreställning Flydda tider gav man alla i ”publiken” varsin käpp som garanterade den rekommenderade distansen. Förmågan att tänka om och tänka nytt har dock inte räckt hela vägen. "Vi har jobbat hårt hela hösten och sökt bidrag från olika håll", förklarar Stig Johansson.

Att de som förening fick en del av höstens Sparbanksmiljon betyder jättemycket. "Vi blev så glada! Tack vare stödet har vi möjlighet att genomföra den framflyttade huvudföreställningen Korpspelen, på ett Coronasäkert sätt om det behövs. Vi kommer också kunna erbjuda en fortsättning på Flydda tider och satsa på Vinterspår i ett utomhusspel. Exakt hur det kommer att gå till vet vi inte men vi kommer att göra det, om det så bara blir åtta personer i publiken".

Miljonbidrag till lokala föreningar

Inställda tävlingar, marknader och event. Och publikrestriktioner. Pandemin har slagit hårt mot föreningar och organisationer på flera sätt. I våras bestämde därför Bergslagens Sparbank att dela ut Sparbanksmiljonen, ett stöd för att hjälpa föreningar och organisationer. Och när det visade sig att pandemin även höll greppet om hösten fattades beslut att dela ut ytterligare en miljon.

"De här föreningarna betyder så oerhört mycket för vår bygd. Nu hoppas vi att de får en chans att övervintra", säger Cecilia Jeffner, vd Bergslagens Sparbank. Totalt får 74 lokala föreningar, många med inriktning på barn- och ungdomsverksamhet, dela på höstens miljon. "Vi har valt att ge lägre belopp men till fler, vi vill hjälpa många. En del har bara fått några tusenlappar, men det har också räddat deras ekonomi", berättar Cecilia Jeffner.