I torsdags (5 mars) var det kollationering i Ramsbergs församlingshem för ”Korpspelen” som har premiär 27 juni i Globen (Ösarhyttan)

​Bergslagens Spektakelteater laddar för ännu en succéföreställning

”Tre stora produktioner på fyra år - och nu en fjärde som blir ännu större! Inte illa för en amatörteater”, konstaterar Stefan Jansson - konstnärlig ledare på Bergslagens Spektakelteater som i sommar sätter upp ”Korpspelen” i Globen (Ösarhyttan) med premiär 27 juni. Biljetterna släpps skärtorsdag 9 april.

Årets föreställning kommer att ha fler skådespelare på scen än tidigare: ”Närmare 50 entusiastiska amatörskådespelare vill vara med - fler får inte plats på scen”, berättar Stefan Jansson som konstaterar att detta är unikt: ”Som amatörteaterkonsulent i Örebro län vet jag att det på andra orter är mycket svårt att engagera amatörskådespelare - här måste vi sätta en övre gräns”.

Årets föreställning kommer också att ha fler föreställningar än tidigare: ”Senaste föreställningen blev en sådan publiksuccé att vi fick lägga in en extraföreställning - i år planerar vi redan nu för succé och kommer att ha sju föreställningar - 27, 28 och 30 juni samt 1, 3, 4 och 5 juli”, förklarar Stefan Jansson.

Årets föreställning ”Korpspelen” spelas i Globen - en maskinhall i Östarhyttan (mellan Stråssa och Ramsberg) som kommer att rymma stor scen och publikplats för 200 personer: ”Globen ser inte så stor ut utifrån - men inne är den mycket stor och perfekt för en sådan här föreställning”, fortsätter Stefan Jansson.

Speglar Bergslagens historia i teater och musik

Under senare år har tre stora amatörteaterevenemang genomförst: ”Smidda planer” i Löa hytta 2016, ”Siggebohyttans spektakler” i Siggebohyttans bergsmansgårds loge 2017 och ”Pappersvalsen” i Frövifors pappersbruksmuseum 2019.

Föreställningarna har speglat olika skeden från Bergslagens historia i teater och musik. Ensemblen har varit i stort sett den samma vid produktionerna. Fungerade först som ett löst sammansatt nätverk fram till maj 2018 då den ideella föreningen Bergslagens Spektakelteater bildades.

I sommar kommer Bergslagens Spektakelteater att uppföra ”Korpspelen” - en blandning av dåtid, nutid och framtid, med mindre segment, blandad anakronistisk musik, i en slags varitéform med 20 olika ”nummer”. Scenografin blir delvis filmad med rörliga bilder och bildmediet.

”Föreställningen kommer att handla om vad som är centrum och vad som är avkrok. Ramsberg har för nästan ett ögonblick sedan varit fullständigt livsavgörande för Sveriges framgång och ekonomi. Ramsberg har precis som Bergslagen utgjort en mittpunkt, ett hjärta, ett centrum. Helt plötsligt är Ramsberg världens utkant. Och kommer framför allt fram i mediabevakning genom protester. T.ex. genom ”Biblioteksupproret” 2016. Vem och vad avgör vad som är mittpunkt och centrum? Kanske kommer vi i föreställningen fram till att Ösarhyttan är centrum i världen?”, skriver föreningen i en programförklaring.

Många historiska personer passerar revy i föreställningen: Klas Klasson Horn af Åminne (rättshaveristen på Gammelbo gård), Bergsrådet Daniel Tilas, Lasse-Maja (vår första offentliga trans-person), Elsa Beskow och många fler.

”Vi hanterar bergsbrukens framväxt, invandring av finnar, tyskar och valloner och dagens invandring. Vi berör industrialisering och biblioteksuppror. Det blir teater, film, rörelse, sång och musik i en svårslagen blandning”.

I torsdags (5 mars) var det kollationering i Ramsbergs församlingshem då sommarens föreställning ”Korpspelen” presenterades för hela ensemblen.

Bergslagens Spektakelteater är ett stort och glatt gäng med högst varierande teatererfarenheter bakom sig. ”Någon är fullfjädrat proffs med utbildning och allt, någon hade aldrig tidigare stått på scen. Några tangerar 90-årsstrecket men hoppar fortfarande högst när vi dansar, andra har faktiskt en bit kvar tills de blir nio. Med andra ord, i vår förening ryms alla som har ett intresse av teater och scenkonst, antingen på scen, att hjälpa till med allt som krävs bakom kulisserna från att ordna fika till att sy kostymer. Även du som nöjer dig med att i all enkelhet vill stötta föreningen med ett medlemskap är välkommen”, skriver föreningen på sin hemsida spektakelteatern.se >>

Bergslagens Spektakelteater

Amatörteaterförening i Lindesberg