​Bergsparken i Lindesberg klart för invigning

​Bergsparken i Lindesberg klart för invigning

Fredag 3 januari invigs Bergsparken i Lindesberg med öppet hus då bland annat konstnärerna Monika Gora och Lars Agger finns på plats och visar sina konstverk i den nya byggnaden som rymmer både bostäder och vårdcentral. Samtidigt invigs en permanent utställningen om Bergbolagen som presenteras av Greger Nilsson.

Program för invigning och öppet hus i Bergsparken fredag 3 januari 2020:

Kl 15.30: Tal och bandklippning: Irja Gustavsson (kommunalråd i Lindesbergs kommun och kommunstyrelsens ordförande) och Jonas Bernström (styrelseordförande i kommunala bolagen FALAB och LIBO).

Kl 16.00 - 18.00 Bergsparken öppnar: Visning av lägenhet och atrium, personal från FALAB visar runt. Smygpremiär för restaurang Bergsfiket. Konstnärerna Monika Gora och Lars Agger finns på plats och visar sina konstverk.

Lindesbergs vårdcentral påbörjar inflyttningen i Bergsparken från och med 23 december för att öppna verksamheten i de nya lokalerna på Banvägen 24 måndag 20 januari 2020.

Bergsparken i Lindesberg är ett samarbetsprojekt mellan Lindesbergs kommun och Region Örebro län. I projektet ingår två byggnader som länkas samman med ett inglasat atrium. Kommunala bostadsbolaget LIBO och Region Örebro län blir ägare av respektive fastighet. Region Örebro läns fastighet innehåller vårdcentral, folktandvård och barnavårdcentral. I LIBOs fastighet kommer det på bottenplan att finnas dagrehab, ett antal lokaler samt en restaurang.

Region Örebro län svarar för tre konstverk i Bergsparken:

Skulptur vid entré: ”Samtal med träd” av Monika Gora - en skulptur i patinerat gjutjärn och rostfritt stål.

”Det lekfulla och poetiska mötet mellan det stora berget och det lilla trädet på toppen i Monika Goras förslag ”Samtal med träd” samverkar fint med arkitektur och omgivning. Skulpturens höjd och placering gör att den kommer att kunna betraktas såväl från långt håll som inifrån byggnaden och från olika nivåer och vinklar och blir till ett tydligt landmärke för byggnaden och verksamheterna i den. Samtidigt som man kan se tydliga kopplingar till historien och Bergslagens gruvdrift, har materialen i skulpturen ett gediget, men också modernt uttryck. Konstverket ser ut att växa upp ur marken och förvandlas sakta från det tunga, svarta urberget i botten till ett lätt silvermoln uppe på toppen. Längst där uppe reflekteras nuet i trädkronan och ett ständigt pågående och föränderligt samtal mellan konstverket och dess betraktare skapas”, skriver Region Örebro län i sin motivering till att verket vann tävlingen.

Lekskulptur på ljusgård: ”Flodland” av Per Agélii - målade betongskulpturer.

”Per Ageliis stora, vänliga djurkroppar simmar sakta över trädäcket på den norra ljusgården. Man vet inte vart de är på väg, men vill gärna klappa, sitta på och följa med dem på deras resa. I fantasin förvandlas platsen - till en flod i en djungel, en stilla sjö, eller är skulpturerna kanske bara tre blåa berg att bestiga för en liten krabat? Förutom att inbjuda till lek och beröring för barn så fungerar skulpturgruppen fint för alla åldrar som blickfång inifrån byggnaden som omger ljusgården. Deras blå färg lyfter ner himlen, eller varför inte lyfter upp vattenspegeln från Lindesjön bara ett stenkast bort.”

Objekt i ljusschakt: ”Linjespel” av Ulrika Berge - hängande textila objekt.

”Ulrika Berge fyller den stora rumsligheten i väntrummet med sina svävande blomformationer. De hängande skulpturerna tecknar i luften ett organiskt linjespel som mjukar upp rummets strama och lite svala arkitektur. Hennes finstämda färgskala tillför en välgörande värme till rummet och stämmer väl med byggnadens övriga färgsättning. Med sitt skira formspråk laddar Ulrika Berge rummet med en stillsamt rogivande atmosfär som förstärks av att blommorna ”andas” i en nästan omärkbar rörelse. Hennes poetiska verk inbjuder till reflektioner och samtal, vänder på perspektiv och kittlar fantasin.”