Ska Sandströms i Lindesberg rivas eller rustas upp som föreningslokal? Det är en fråga som fortfarande väntar på ett svar.

Beslut om föreningshuset Sandströms i Lindesberg skjuts upp - igen

Tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun skjuter upp beslut i frågan om Sandströms ska rivas eller rustas som föreningslokal - en fråga som väntat på ett avgörande sedan 2020. Ärendet bordläggs i väntan på kommunens övergripande handlingsplan för en budget i balans som kommer att presenteras för kommunstyrelsen i mars.

"Vi vill invänta den handlingsplanen innan vi tar ett beslut om vad vi ska göra med Sandströms", förklarar Tom Persson (SD) - ordförande i tillväxtnämnden - i NA (Nerikes Allehanda).

Tillväxtförvaltningen - med ansvar för bland annat kultur- och fritidsfrågor och därmed föreningslokalerna i Sandströms som är i stort behov av upprustning - ville ha ett beslut på tillväxtnämndens sammanträde 23 januari i en fråga som väntat på ett avgörande sedan 2020:

"Ska Sandströms avvecklas som verksamhetslokal eller ska förvaltningen få i uppdrag att utreda vad som krävs för att/om det går att fortsätta att använda Sandströms som verksamhetslokal för föreningar?"

I maj 2020 skrev LindeKultur: "Lindesbergs kommun kommer att avveckla Sandströms i Lindesberg som förenings- och fritidslokal och verksamheterna som ryms där kommer att erbjudas andra lokaler. Totalt berörs nio föreningar som hyr lokaler i fastigheten och ett 10-tal föreningar som hyr motionshallen i Sandström."

Sedan dess har förvaltningen försökt att hitta och erbjuda berörda föreningar andra lokaler - exempelvis samlingssalen i källaren till Lindesbergs Stadsbibliotek. Syftet har varit att avveckla Sandströms som verksamhetslokal för föreningar.

Förutom ett 10-tal föreningar som hyr motionshallen i Sandströms har nio föreningar hyrt lokaler i Sandströms - antingen för att bedriva verksamhet i eller enbart som kontor; Linde Bergslags Släktforskarförening; Lindesbergs Fotoklubb; Lindesbergs Frimärksklubb; Linde Folkdansgille; Linde Schackklubb; Lindesbergs Skytteallians; Lindesberg Kraftsportklubb; Hjärt-Lungsjukas förening Linde Nora; Lindesbergs Allmänna Gymnastikförening.

Flera av de berörda föreningarna är fortfarande kvar i Sandström. Men enligt Kristina Öster (kultur- och fritidschef) går det att hitta ersättningslokaler för alla föreningar utom två - Lindesbergs Kraftsportsklubb och Lindesbergs Skytteallians.

"Med tanke på att det inte går att ordna nya lokaler för all nuvarande verksamhet i Sandströms behöver ett beslut tas. Ska Sandströms avvecklas som verksamhetslokal för föreningar eller ska förvaltningen komma med ett underlag om vilka insatser som behövs för att Sandströms ska kunna fortsätta användas av föreningar?", skriver tillväxtförvaltningen till tillväxtnämnden.

...

Släktforskarföreningen i ny föreningslokal

Linde Bergslags Släktforskarförening hade tidigare en egen föreningslokal i Sandströms efter Banvägen i Lindesberg. Sedan mitten av oktober 2023 har släktforskarna tillgång till samlingssalen i källaren till Lindesbergs Stadsbibliotek en dag i veckan (torsdagar kl 15-18). Där har föreningen "torsdagsöppet" för sina medlemmar och där håller föreningen sina kurser och föreläsningar.