Bygdegårdarna bidrar till att hålla kulturlivet levande i hela kommunen.

Bygdegårdarnas Riksförbund efterlyser lokala eldsjälar

Bygdegårdarnas Riksförbund efterlyser lokala eldsjälar som vill bidra till att lyfta fram det ideella engagemanget i en ny vandringsutställning på temat ideellt engagemang och föreningslivets betydelse. Med tio bygdegårdar är Lindesberg den kommun i Örebro län som har flest bygdegårdsföreningar med många eldsjälar.

"Vi söker engagerade förebilder som i ord och bild vill dela med sig av sina drivkrafter, erfarenheter, bästa tips och goda exempel. Det kan vara någon som bidrar i det lilla eller det stora, någon som har jobbat kontinuerligt i många år eller någon har gjort en kort men väldigt uppskattad insats. Vi ser framför oss en variation av förebilder som lyfts fram i utställningen," skriver Bygdegårdarnas Riksförbund.

Bygdegårdarnas Riksförbund ska under 2024 ta fram en utställning på temat lokala hjältar och föreningsengagemang. Utställningen ska lyfta bygdegårdsrörelsen och föreningslivet ur ett samhällsperspektiv samt de mänskliga drivkrafterna i det ideella engagemanget. Det blir en vandringsutställning som med start 2025 ska gå på turné på bygdegårdar i Sverige.

Basen i utställningen blir 24 eldsjälar inom bygdegårdsrörelsen, som medverkar i ord och på bild(er). De som väljs ut kommer att bli intervjuade och fotograferade. Vi söker en eldsjäl per bygdegårdsdistrikt.

Läs mer om att nominera en lokal eldsjäl >>

...

Bygdegårdar i Lindesbergs kommun:

...