Skyltfönsterkonst av Katalin Hamori (Lindesberg) - en av utställarna tredje omgången av skyltfönsterprojektet i Lindesberg.

​De ställer ut skyltfönsterkonst i Lindesberg

Lördag 2 november kl 11:00 är det vernissagevandring för den tredje omgången skyltfönsterkonst - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstförening där 12 konstnärer och fotografer samt över 400 elever på Stadsskogsskolan fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst.

Gällande utställningsplatser från och med 1 november.

”Vi samlas vid Kungsgatan 35 (gathörnet vid Lindesbergs Stadsbibliotek) och pratar om den nya utställningen i de annars tomma skyltfönster under en liten promenad längs Kungsgatan och Kristinavägen”, hälsar Rainer Hickisch - ordförande i Lindesbergs Konstförening.

Deltagande konstnärer i den tredje omgången av skylfönsterprojektet är:

Anya Blom (Lindesberg): Hon har deltagit i många graffiti-event och gatukonstfestivaler både i Sverige och utomlands. Idag jobbar hon i många olika tekniker, muralmålningar (dvs fasadmålningar) både inom och utomhus, digital illustration, teckning, serier, film och redigering, skulptur. Under 2019 har Anya medverkat på två samlingsutställningar: En ambulerande utställning i hela Sörmland och en i Falsterbo Strandbad i Skåne. Anya Blom fick Harmonis Kulturstipendium 2018 >>

Mattias Nonnen (Lindesberg): Fotograf. Aktuell med utställning på Konsthall Sjöängen i Askersund.

Andrea Behmrell (Lindesberg): Medlem i Lindesbergs Fotoklubb och Lindesbergs Konstförening. Medialärare på Estetiska programmet Lindeskolan. Deltagit i Fotoklubbens jubileumsutställning och varje år i Vinterspår med varierande urval foton och målningar. Placerad på tredje plats i porträttkategorin i fotoklubbens klubbmästerskap 2018.

Margareta Nordahl (Storå): Medlem i Lindesbergs Fotoklubb. Haft två egna fotoutställningar samt deltagit i Fotoklubbens jubileumsutställning. Visat egna bildspel på Vinterspår sedan starten men senaste åren tillsammans med fotoklubben på Lindesbergs biograf.

Katalin Hamori (Lindesberg): ”Jag är amatörkonstnär sedan 2010. Jag började med oljemålning, senare akryl och akvarell. Mitt favorit tema är landskap men jag har även målat porträtt och stilleben. Jag har haft utställningar på Lindesbergs Stadsbibliotekets öppna vägg, Lindesbergs lasarett, i Vreten och på Perssons Magasin”.

Dia Alhamwi (Nora): ”Vi konstnärer har skapats för att göra världen finare, medan det finns andra människor som försöker förstöra världen. Var och en har sin egen planering, några som dödar andra, och några som ger andra hopp och liv. Det är viktigt nu när världen ser ut som den gör i dag. Jag målar framför allt i akryl och olja. Ateljén finns i gamla vaktkuren vid Bryggeriet i Nora. Läste konst på Fathi Mohammad Institutet samtidigt med studier vid Aleppo Universitet. Ämnen som ingick var bland annat konsthistoria, estetik, anatomi, kalligrafi och litografi. Utställd i Aleppo, Damaskus, Beirut, Paris och Riyadh”.

Ulrika Andersson (Karlskoga): ”I mina målningar försöker jag förmedla bildens eget språk till betraktaren, bredvid det talade och skrivna. Konstprofessor Georg Suttner (1922-2014) vägledde mig under flera år i måleriet, under arbetsperioder på Gerlesborgsskolan i Bohuslän.Har ateljé i Bofors Gamla Järnvägsstation i Karlskoga”.

Sinikka Holma (Karlskoga): ”KONSTen att LEVA Färg gör mig lycklig.. Bor och arbetar i Karlskoga med ateljé på Bofors Station sedan 10 år. Måleri i olja och akvarell samt tecknar i tusch. Att skapa är att ge mig själv andrum och liv. Att berätta med bilder ger mig glädje och eftertanke. Har haft utställningar på Karlskoga konsthall, Rackstad museet Arvika. Är medlem i Konst runt Möckeln samt Kollektivet Kråkan”.

Altansukh "Agi" Dembere (Örebro): ”Jag minns inte om jag någonsin gett en present till min mamma… Jag var tonåring då min mamma dog och då visste jag inte mycket om livet. Jag är rädd om mina minnen och vill nu i mitt skapande ge min mamma något och önskar att hon var stolt över mig… mina blommor är till för henne….”

Karina Sommarström (Örebro): ”Jag målar i olja och akryl, använder även collage och tusch. Väljer motiv som känns bra att måla, och finner färgernas samtal med varandra som viktig. En balans mellan allvar, lust och humor. Målar på känsla och med hjärtat. Finner ro och stark glädje i mitt målande. Att koppla bort, stänga av allt annat och dras in i ett målande och skapande, är för själen njutning! Flow”.

Radmilla Knezevic (Örebro): "I varje människa finns ett träd och i varje träd en människa, jag känner det trädet vandrar i människan och människan är fången i trädet - en dikt av Artur Lundkvist som beskrivning av mina skulpturer: en hybrid mellan växt djur och människa.

Åsa Södergren (Örebro): ”Jag tycker om att arbeta i min ensamhet i ateljén. Idéerna är många, men tiden dessvärre begränsad. Medan jag arbetar dyker det upp en massa tankar om hur jag vill jobba vidare och utveckla mitt arbete, men jag är inte en konstnär som jobbar snabbt. En målning måste helt enkelt få ta den tid den behöver, och när det gäller collagen ligger det tidskrävande i själva tekniken. Hittills har jag i huvudsak arbetat med bilder. Jag målar i olja och har även utvecklat en alldeles egen teknik i collage, men jag jobbar också en del med skulptur och med andra material”.

Alla elever på Stadsskogsskolan (Lindesberg): Ställer ut ett gemensamt verk - Händer: ”Alla har de under höstterminen arbetat med att under två till tre lektioner rita av sina händer. De har fokuserat på realistiska detaljer och skuggor som skapat en tredimensionell känsla i bilden. Det här konstverket sammanför cirka 1.500 arbetstimmar till en enhet som väl representerar det samhälle vi, tillsammans delar på”, förklarar Erik Mathisen - bildlärare Stadsskogsskolan.

Lindesbergs Konstförening