Omslaget till årets turistbroschyr från Destination Bergslagen.

​Destination Bergslagen presenterar kulturupplevelser i unika miljöer

Frövifors Pappersbruksmuseum, Löa hytta och Miniatyrstaden Lindesberg är några av de kulturupplevelser i unika miljöer som presenteras i årets turistbroschyr från Destination Bergslagen - en gemensam satsning i norra Örebro län för marknadsföring av vårt Bergslagen som en destination.

”Välkommen till Bergslagen! I spåren av bergsbruk formas idag nya berättelser om Bergslagen. Kulturmiljöerna fylls av nya verksamheter och möjligheter. Här har gruvan blivit en chokladfabrik, järnvägsvallen en cykelled, skogen ett skafferi, hyttan en teaterscen och maskinrummet en konsthall. Det är en spännande kontrast som inte minst skapar en extra dimension till upplevelsen”, skriver Destination Bergslagen i broschyren.

Ett besök på Frövifors Pappersbruksmuseum är att befinna sig i dåtid, nutid och framtid – samtidigt. Det är en plats för alla sinnen och för alla åldrar. Ett stycke industri- och kulturhistoria som inte lämnar någon oberörd. Årets sommarutställning handlar om tapeter. Följ med på en spännande vandring genom århundradena där papperstapetens historia berättas. Hur går det till när man idag hantverksmässigt återskapar gamla mönster utifrån ett tapetfragment och varför förbjöds vissa sorters tapeter under 1800-talet? Läs mer på www.froviforsmuseet.com >>

Det är lätt att spendera en sommardag i Löa. Här finns mycket att upptäcka för både barn och vuxna, så som badplatser, café och minigolf mm. I denna Bergslagsby längs riksväg 50 mellan Lindesberg och Kopparberg finns en välbevarad hytta som kan berätta om järnframställningens historia. Ett tips är att följa med på familjeteatern Hyttans Hemligheter som spelas i hyttan och dess omgivningar under ett par sommarveckor. Läs mer på www.loaby.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening annonserar i broschyren om Miniatyrstaden Lindesberg och Munkhyttans skolmuseum - två unika möjligheter att uppleva Lindesbergs historia. Läs mer på www.hembygd.se/linde >>

Destination Bergslagen (Tursam i Bergslagen ekonomisk förening): ”Vårt Bergslagen är samlat kring de städer och orter som ligger i nordvästra Västmanland (Örebro län) - Lindesberg, Nora, Hällefors, Grythyttan och Kopparberg. Destination Bergslagen drivs sedan 1993 som en ekonomisk förening där våra fyra kommuner är medlemmarna - Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsbergs kommun. Destination Bergslagen samarbetar med besöksnäringen för en ökad marknadsföring av vårt Bergslagen som en destination”. Läs mer på www.bergslagen.se >>