Höstens teaterprogram för Lindesbergs Riksteaterförening.

​Direktsänd teater från Helsingfors visas på biografen i Lindesberg

Stenar i fickan - en pjäs om polarisering mellan landsbygd och storstad, om känslan av utanförskap på landsbygden. Carl-Einar Häckner på turné med en isbjörnssaga. Och en komedi om det äventyrliga livet som nybliven änka i direktsändning från Helsingfors Stadsteater på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Det är höstens program för Lindesbergs Riksteaterförening.

Den digitala biografen i Lindesberg har under flera år gjort det möjligt för publiken i Lindesberg att uppleva direktsänd opera från Metropolitan i New York genom Lindesbergs Filmstudios Operasektion. Tack vare livesändningarna på biografer har operaintresset ökat och nått ut till nya målgrupper över hela världen.

I höst lanserar Lindesbergs Riksteaterförening motsvarande direktsändning av teater på bio. Fredag 22 november visas ”Arga änkan/Vihinen leski” live från Helsingfors Stadsteater på Folkets Hus Bio.

Lindesbergs Riksteaterförening: Program hösten 2019

Foto: Urban Jörén

Lördag 5 oktober kl 15:00 : Bygdegården Sveaborg, Spannarboda
Stenar i fickan med Sundborns teater

Broadwaysuccé till Sundborn Marie Jones pjäs stenar i fickan har gjort succe världen över och nu äntligen har den kommit till Sundborn och Spannarboda. Pjäsen tar ett både allvarligt och komiskt grepp på frågor om polarisering mellan landsbygd och storstad, om känslan av utanförskap på landsbygden, om vem som har tolkningsföreträde och om rätten till din egen berättelse. I Sundborns Teaters uppsättning förflyttas handlingen till Dalarna och Sverige.

Foto: Anthony Delanoix

Lördag 26 oktober kl 19:00 : Lindeskolans aula, Lindesberg
Carl-Einar Häckner på turné - en isbjörnssaga

Carl-Einar Häckner behöver ingen närmare introduktion. Han är en multibegåvad trollkarl, komiker, musiker och krönikör. Med musik av trollkarlen själv, monologer och kvalificerat nonsens skapar Carl-Einar vad han kallar "en isbjörnssaga för att hålla värmen". – Jag vill undersöka det som är det viktigaste, det finaste, det som gör oss till människor. Om att bli rånad på en bit av sitt liv. Om våra svarta hål. Om skrattet som ventil i en egen komedi för att släppa fram artisten, säger Carl-Einar.

Illustration: Moa Romanova

22 november kl 18:00 : Folkets Hus Bio, Lindesberg
Arga Änkan - Vihainen leski

En komedi om det äventyrliga livet som nybliven änka / Komedia rohkeasta elämästä tuoreena leskenä.

Arga änkan är en nyskriven, kaxig komedi som bygger på Minna Lindgrens hyllade roman med samma namn – om vänskap, kärlek och att leva livet fullt ut mot alla odds! Spelas på Helsingfors Stadsteater och visas live på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Föreställningen spelas på finska med svensk text.

Som medlem i en riksteaterförening får du:

• Billigare biljetter till dans- och teaterföreställningar över hela Sverige
  • Medlemstidningen Scenen två gånger om året
  • Förmånen av att vara en del av en kulturrörelse med mängder av möjligheter att engagera sig

För mer information och anmälan som medlem >>

Lindesbergs Riksteaterförening

070-2639866 Föreningens webbplats