Fellingsbro Föreläsningsförening bjuder in till Dan Andersson-kväll

Fellingsbro Föreläsningsförening bjuder in till Dan Andersson-kväll

Torsdag 21 mars kl 18:00 (OBS tiden) bjuder Fellingsbro Föreläsningsförening in till ny föreläsning i Fellingsbro Folkhögskola. Nils Holmdahl berättar om Dan Andersson. Anders Grimborger inleder med några sånger av Dan Andersson. Föreläsningen är gratis och öppen för alla.

Den folkkäre finnskogspoeten Dan Andersson fortsätter att fascinera oss, drygt 100 år efter sin död. Hans liv och diktning har även skildrats i mängder av böcker. Författaren Nils Holmdahl är en av landets främsta experter på Dan Andersson och Bergslagens finnmarker. Han är själv bosatt i Rikkenstorp norr om Kopparberg. För tre år sedan kom Nils ut med boken "Dan Andersson - myt och sanning".

Nytt för just denna föreläsning! En utflyttad småskollärare från Fellingsbro, Anders Grimborger, tar med sig gitarren och underhåller med några sånger av Dan Andersson. Han börjar sjunga redan kl 18.00.

Hjärtligt välkomna till en kväll med både sång och föreläsning kring Dan Andersson, hälsar Fellingsbro Föreläsningsförening i gott samarbete med Fellingsbro Folkhögskola.

...

Om Fellingsbro Föreläsningsförening

År 1897 bildades föreningen under namnet Fellingsbro Föreläsningsanstalt. Snickarmästare Karl Edner var ordförande och föreläsningarna hölls på 12 olika platser inom Fellingsbro socken. För drygt 100 år sedan när folkhögskolan startade blev rektor Einar Odhner en drivande kraft. Samverkan mellan Folkhögskolan och Föreläsningsföreningen har hela tiden varit mycket stark.

Från början intresserade man sig för var naturvetenskap, historia, samhällskunskap och lokal kultur- och hembygdskunskap. Senare tillkom även program med underhållningskaraktär. I Fellingsbro har Föreläsningsföreningen drivit ett mycket blandat utbud. Innehållet varierar från författarbesök med bokpresentationen, journalister, akademiker med specialkunskaper om aktuella frågor, intressanta berättare med såväl lokalt som allmänt stoff, samt personliga betraktelser om den egna livssituationen och åtskilligt

Föreningen är en ideell organisation där medlemskap kostar 100 kronor per år. Gratis inträde gäller, men åhörarna betalar ofta ett frivilligt inträde. En svag ekonomi stärks ofta genom folkbildningsengagerade föreläsare som erbjuder låga arvoden. Folkhögskolan upplåter dessutom aulan och sammanträdeslokal utan kostnad och bidrar ibland med arvodesdel vid samarrangemang.

...