Kulturskolan Garnalia svarade för underhållningen när nya Lindbackaskolan invigdes.

Festlig invigning av nya skolan som öppnas för kultur och föreningar

Det var festligt och fullt av besökare när det nya skolområdet i Lindesberg invigdes i lördags (13 november) med tal, sång, musik, soppa och guidade visningar i lokalerna. Kommunens målbild är att skolans nya lokaler ska kunna fyllas med en bredd av olika föreningsaktiviteter och kulturarrangemang.

Nya Lindbackaskolan har lokaler som passar kulturarrangemang.

"Barn- & utbildningsförvaltningen och Tillväxtförvaltningen har skapat en arbetsgrupp som jobbar med de praktiska bitarna som behöver lösas först så att vi säkerställer att lokalnyttjandet blir bra både för skolan som för föreningslivet", meddelar Magnus Sjöberg - förvaltningschef på Tillväxtförvaltningen i Lindesbergs kommun.

Det nya skolområdet i Lindesberg har tre skolor - Brotorpsskolan (F-6), Lindbackaskolan (7-9) och Lindbacka Grundsärskola med totalt över 1.100 elever. I skolområdet finns två nya idrottshallar och ett storkök som levererar 3.000 portioner om dagen till kommunens förskolor, skolor och äldreboenden.

På området finns ytterligare en idrottshall (Brotopsskolans), en ishall, en curlinghall och en utomhusarena för fotboll och friidrott. Och nu vill Lindesbergs kommun att de nya lokalerna även ska kunna användas av andra föreningar och kulturarrangemang.

Ann-Britt Lindgren i Lindbackaskolans bibliotek som finns till för alla elever på de tre skolorna - Brotorpsskolan (F-6), Lindbackaskolan (7-9) och Lindbacka Grundsärskola med totalt över 1.100 elever.

......

Invigningen fick genomslag i media

SVT: Nya jätteskolan invigd i Lindesberg – hyllas av eleverna
Nu är Lindbackaskolan, med över 600 elever, officiellt invigd. Och invigningen blev en enda stor folkfest där många ville få en rundvandring i de 17 700 kvadratmeter stora lokalerna. "Jättekul att så många vill se vår nya skola", säger Line Axelsson i årskurs 9. Se inslaget på svt.se >>