Lindesbergs Hembygdsförening har nytt namn och ny hemsida: www.hembygd.se/linde

​Föredrag och utflykter för jubilerande Lindesbergs Hembygdsförening

Föredrag om Kyrkbergets natur onsdag 17 april och om Bergsmansgårdar i Nora och Linde onsdag 24 april. 80 år med Hembygdsföreningen på LindeDagen onsdag 8 maj. Och en bussutflykt till Nobels Karlskoga onsdag 15 maj. Lindesbergs Hembygdsförening har mycket på gång.

Kommande evenemang för Lindesbergs Hembygdsförening:

Onsdag 17 april kl 19:00: Föredrag om Kyrkbergets natur

Kyrkberget har under lång tid använts av lindesbergarna för stärkande promenader och andra aktiviteter. Men hur många vet att Kyrkberget har en särpräglad växtlighet och ett ovanligt rikt fågelliv? Lindesbergs Hembygdsförening inbjuder till ett föredrag med naturvårdsbiologen Jesper Hansson (bilden). Han berättar bland annat om den inventering av växtligheten och fågellivet på Kyrkberget som han gjorde för några år sedan.

Föredraget hålls på Lindesbergs stadsbibliotek. Inträde: 40 kronor. I samband med föredraget finns möjlighet att köpa föreningens senaste skrift som berättar om Kyrkberget genom tiderna.

Onsdag 24 april kl 19:00: Bergsmansgårdar i Nora och Linde

Bergsmansgårdar - kulturarv i kulturlandskapet: Mia Geijer, antikvarie för kulturmiljöfrågor vid Länsstyrelsen i Örebro berättar om järnets landskap och om hur bergsmansgårdarna växte fram som särpräglade miljöer, vad som utmärker dem och hur de ses som kulturarv i dag.

Föredraget hålls på Lindesbergs stadsbibliotek. Entré: 20 kr. Föredraget är det första i en serie av tre sammankomster om bergsmansgårdar i Nora och Linde. 14 september kl. 09.00 - 17.00: Guidad bussresa bland Bergsmansgårdar i Nora och Lindesberg. 23 oktober kl. 18.30 Nora bibliotek: Bergsmansgårdar - färg, form, inredning och bevarande.

Onsdag 8 maj kl 16:00-20:00: 80 år med Hembygdsföreningen på LindeDagen

Lindesbergs Hembygdsförening deltar på LindeDagen - i år på Loppholmarna där föreningen presenterar ”1939- 2019 - 80 år med Hembygdsföreningen”.

Onsdag 15 maj: Bussutflykt till Nobels Karlskoga

Lindesbergs Hembygdsförening gör en bussutflykt för föreningens medlemmar och andra intresserade till Karlskoga, där ett besök vid Nobelmuseet vid Björkborns herrgård blir huvudnumret. Under resan görs även ett kort stopp i Viker för att titta närmare på Skrekarhyttans ruin samt besöker Skogskyrkogården i Karlskoga och kulturcentret Berget i Degerfors. Resan kostar 300 kronor person, och då ingår såväl bussresa som inträdet till Nobelmuseet.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde