Folkets Hus Bio i Lindesberg får stöd för fortsatt utveckling

Folkets Hus Bio i Lindesberg får stöd för fortsatt utveckling

Bilden: Bioprogrammet i Lindesberg annonseras alltid på www.upplevlindesberg.se

Svenska Filminstitutet har beviljat Folkets Hus Bio i Lindesberg 195.232 kronor i stöd till utveckling av biografens verksamhet. "Kul att vi fick bidrag - och nödvändigt", förklarar Björn Persson som är biografföreståndare: "Initialt innebär det att vi inte behöver höja biljettpriserna för att kompensera den nya biografmomsen - på sikt att vi kan fortsätta utveckla biografverksamhet i Lindesberg".

Den digitala biografen i Lindesberg - som drivs av Lindesbergs kommun - kommer även i år att slå nya publikrekord. Förra årets rekord (12.636 besökare) kommer snart att passeras och målet är att nå 13.000 till årsskiftet - med stor chans att lyckas eftersom biografen visar många publikfilmen kommande dagar (läs mer här vilka filmer som visas >>).

Nya filmavtalet ändrar förutsättningarna

Det nya filmavtalet innebär dock att förutsättningarna ändras radikalt för alla momspliktiga biografer när momsen den 1 januari höjs från 6 till 25 procent.

"Skulle vi anpassa oss nu direkt behöver vi höja biljettpriset från 100 kr till 118 kr för att få samma pengar kvar på en biljett - och det skulle definitivt slå mot vår publik och bryta vår positiva utvecklingstrend", enligt Björn Persson.

Därför kommer Folkets Hus Bio att tills vidare ligga kvar med biljettpriset 100 kr. "I alla fall en bit in på året så får vi se sedan hur vi ska agera".

Samtidigt kommer biografverksamheten att utvecklas enligt den plan som nu fått stöd från Svenska Filminstitutet. "Vi vill rusta upp biografen och utveckla verksamheten så att vi på sikt kan höja biljettpriset - eller rättare sagt anpassa det till den nya momsen".

Det positiva med det nya filmavtalet är biografen slipper den begränsning till maximalt fem kvällsfilmer per vecka som gäller nu. "Inte ofta vi behöver visa fler - men det har hänt några gånger att man fått bromsa och ställa över filmer på grund av straffavgifter", förklarar Björn Persson.

Utvecklingsplan för Folkets Hus Bio i Lindesberg

I ansökan om stöd till utveckling av biografverksamhet på mindre ort anger Folkets Hus Bio i Lindesberg denna utvecklingsplan:

• Ansluta oss till Klubb Lindesberg - ett lokalt rabattkort som kommer att lanseras i Lindesberg för den lokala handeln. Fördelen med detta kort är att vi får tillgång till en egen kundbas (de som dragit sitt rabattkort) och kan marknadsföra bion bättre.
  • Utveckla våra sociala nätverk. Idag har biografen en Facebook-sida som ca 1.250 har gillat. En utmärkt plattform för billig marknadsföring och filmsnack. Vi vill även titta på andra sociala nätverk, framför allt de som attraherar de yngre besökare.
  • Utveckla samarbetet med lokala företag så de kan synas på bion. Bioreklam är en utmärkt plattform för marknadsföring före filmerna. Om vi får med det lokala näringslivet på ett bättre sätt kan vi få fler besök från deras personal/kunder genom att erbjuda intressanta paketerbjudanden där biobesöket är centralpunkten.
  • Hitta andra former för att skapa intresse kring film. Kan vara allt från att "filmfolk" (regissör/skådespelare etc) kommer till oss på bion för att ge en bakgrund och skapa ett bredare intresse för film till att skapa olika evenemang för våra allra yngsta besökare, där man bygger in filmen som en del i en hel upplevelse.
  • Ansluta internet. Idag har vi inget fungerade internet, men med dagens teknik skulle detta kunna öppna möjligheten att exempelvis få med intressanta personer på länk om de nu inte har möjlighet att komma till oss.
  • Göra foajén mer gästvänlig. Idag är vi i en gammal biograf, som har sin tjusning, men även sina brister som behöver förbättras.
  • Bio ska vara en upplevelse - därför behöver vi uppgradera ljudet från 5.1 till 7.1. Ingen hemmabio ska kunna matcha ett besök på biografen - vare sig i bild som ljud.