Mikael Tiderman - museichef på Frövifors pappersbruksmuseum som får stöd av Sparbanksstiftelsen Bergslagen. Foto: Bergslagens Sparbank

Frövifors Pappersbruksmuseum får stöd av bankstiftelse

Lagom varmt, fuktigt och mörkt. Då trivs pappret bäst. Med hjälp av bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse utvecklar Pappersbruksmuseet i Frövifors sina lokaler för att kunna bevara och visa upp papper i olika former. "Vi är otroligt tacksamma för bidraget. Det känns kul att de ser vår framåtanda, vill bidra till att utveckla verksamheten och hjälpa oss att växa – lokalt, nationellt och kanske även internationellt på sikt" säger museichef Mikael Tiderman.

Pappersbruksmuseet i Frövifors är en av Sveriges bäst bevarade miljöer från tidigt 1900-tal och den då blomstrande pappersindustrin.

"Vi vill lyfta pappret som material och konstform, både med tanke på den spännande historiken och de framtida möjligheterna", säger Mikael Tiderman, museichef, i ett pressmeddelande från Bergslagens Sparbank.

Men för att pappret ska hålla ställs höga krav på lokalen. Museet har tidigare satsat på speciella utställningsmontrar och arbetar nu vidare med reglering av temperatur, klimat och ljus. Bland annat byts den gamla belysningen successivt ut mot LED-lampor som är skonsammare för pappret.

För att kunna genomföra projektet vände sig Frövifors pappersbruksmuseum till Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse som stöttat museiverksamheten tidigare.

Först ut efter åtgärderna i lokalerna är utställningen ”På tapeten” som har pågått under sommaren. Här presenteras tapetens utveckling och tapeter från olika tidsåldrar.

"Särskilt ömtåliga är de spröda tapeterna från mitten av 1800-talet då man började tillverka papper med cellulosa", berättar Mikael Tiderman.

Utställningen har lockat många besökare och kommer kunna ses även under hösten för bokade grupper.

"Extra roligt är det att många kom hit för första gången och var utifrån. Museet och dess olika inriktningar skapar nytta för en bred allmänhet, både barn och vuxna, och gynnar besöksnäringen i Bergslagen. Det handlar om vårt gemensamma kulturarv", säger Mikael Tiderman.

Extraöppet 19 september på Frövifors pappersbruksmuseum

Frövifors pappersbruksmuseum har extraöppet lördag 19 september kl 10-16. Denna dag behöver ni inte förboka ert besök, utan det är bara att komma hit. Övriga tider fortsätter museet att ta emot förbokade grupper fram till 18 december - måndag-fredag kl 10-16.