Historiska Lindesberg - ny app för stadsvandringar

Historiska Lindesberg - ny app för stadsvandringar

Lindesbergs Hembygdsförening har utvecklat en egen app för stadsvandringar i Lindesbergs centrum. Appen, som heter Historiska Lindesberg, presenterar sammanlagt nio intressanta platser med text, ljud och bild. Appen kan laddas ner från såväl Apple Store som Google Play.

I appen går det att läsa och lyssna till berättelser om viktiga personer och händelser i stadens historia. Det bjuds även på en flygtur över föreningens miniatyrutställning i Blombergska gården som visar staden som den såg ut på 1920-talet. Appen kan ses som ett komplement till den miniatyrutställning av staden som den såg ut på 1920-talet som hembygdsföreningen visar i föreningslokalen i Blombergska gården (Kungsgatan 48).

Skärmbild från appen Historiska Lindesberg.

"Lindesberg har en spännande historia och en trevlig äldre bebyggelse, och det vill vi gärna uppmärksamma för såväl besökare som stadens egna invånare. Tack vare ett bidrag från Sparbanksstiftelsen Bergslagen har vi nu tagit fram en app som kan användas av alla som vill vandra omkring på egen hand i Lindesbergs centrum och lära känna stadens historia. Man behöver inte ens befinna sig på plats i Lindesberg utan appen fungerar ju lika bra var man än befinner sig i världen. Förhoppningsvis ska det locka fler besökare till staden", förklarar hembygdsföreningens vice ordförande Göran Karlsson.

För tekniken bakom hembygdsföreningens app svarar det lokala IT-företaget Vium.

Appen Historiska Lindesbergs starsida.

Lindesbergs Hembygdsförening är en ideell förening som bland annat arbetar med att dokumentera Lindesbergs stadshistoria. Detta arbete presenteras genom föredrag och utflykter, men också i form av skrifter om lokalhistoriska ämnen. Besök gärna vår hemsida www.hembygd.se/linde

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde