Bilden utgör en illustration på aktuellt projektförslag. Illustration framtagen av TON arkitekter. Ur Detaljplan för Bågen 1 m.fl. i Lindesberg, Lindesberg kommun

Höghus får ersätta kulturhistoriskt värdefulla byggnader i Lindesberg

Värdefulla byggnader i centrala Lindesberg (kvarteret Bågen) - som är viktiga för både kulturmiljön och platsens identitet - kommer att ersättas med höga flerbostadshus med drygt 100 bostäder. Detta enligt ett planförslag som nu är ute för samråd fram till 13 maj 2024 med möjlighet för myndigheter och allmänheten att lämna synpunkter på förslaget.

Bakgrunden till planarbetet är att det kommunala bostadsbolaget LIBO/FALAB vill utveckla området med ny bebyggelse för att få en mer effektiv markanvändning, ändamålsenliga byggnader samt möta kommunens behov av tillgängliga bostäder i centrala Lindesberg. Området planeras för flerbostadshus och avsikten är att bygga hyresrätter.

"Planförslaget innebär att särskilt värdefulla byggnader (PBL 8 kap 13§) samt värdefulla byggnader behöver rivas. (PBL 8 kap 17§) Detta påverkar både kulturmiljön och platsens identitet. Den högre skalan har också i framtagen miljökonsekvensbeskrivning bedömts ge stora konsekvenser på riksintresset för kulturmiljövården (för Lindesbergs stad)", noteras i förslaget: "Den högre höjden gör att bebyggelsen, oavsett utformning, får en framträdande bild i gestaltningen och avviker från den stadsbyggnadskaraktär som idag finns i området. Och planförslaget har i framtagen miljökonsekvensbeskrivning på grund av detta bedömts få stor påverkan på riksintresset (riksintresse för kulturmiljövården)."

Så här ser det ut idag:

.

År 2021 beviljades det kommunala bostadsbolaget ett positivt planbesked för förtätning av Kv Bågen. I planbeskedet framgick att befintliga byggnaders kulturhistoriska värden behövde utredas vidare i planprocessen.

En kulturmiljöanalys av bebyggelsen inom kvarteret Bågen genomfördes av White Arkitekter 2021. Två av byggnaderna, Bågen 1 och Bågen 8 fick värderingen blå - dvs särskilt värdefull byggnad med så stora kulturmiljövärden att den inte bör rivas. Bågen 2 och Bågen 7 fick värderingen grön - dvs kulturhistoriskt värdefull byggnad som bidrar till platsens historia. Läs mer >>

.

Så här kan det komma att se ut:

.

Bilden: Vy från Bergmansvägen/Bergslagsvägen/Kristinavägen. Bilden utgör siktstudier där aktuellt projektförslag redovisas som volymer. Ur Detaljplan för Bågen 1 m.fl. i Lindesberg, Lindesberg kommun

.

29 MAJ 2022: Höghus får ersätta kulturhistoriskt värdefulla byggnader i Lindesberg

Två byggnader i kvarteret Bågen i Lindesberg är "särskilt värdefulla byggnader med så stora kulturmiljövärden att de inte bör rivas". Men kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun menar att detta "inte överväger kommunens behov av nya prisvärda bostäder i centrum" och vill därför tillåta att högre hyreshus – upp till 8 våningar eller mer – får ersätta befintlig bebyggelse. Läs mer >>

24 OKTOBER 2022: Framtidens stadsdel i Lindesberg börjar ta form

Framtidens stadsdel (Hagaberg) i Lindesberg börjar ta form. Ett förslag till detaljplan för stadsdelen är ute för samråd (24 oktober-18 november) - och på torsdag 27 oktober kl 17-19 hålls öppet samrådsmöte i Falab/Libos lokal på gula gården i Hagaberg. Då finns möjlighet att få information om detaljplanen liksom att ställa frågor. Läs mer >>

20 OKTOBER 2020: Hagaberg ska bli framtidens stadsdel i Lindesberg

Nu börjar en förändringsresa i Lindesberg som många – på olika sätt – kommer att vara en del av. Syftet är att förnya och utveckla bostadsområdet Hagaberg i Lindesberg och skapa en stadsdel som är hållbar ur flera aspekter, både socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Det är det kommunala fastighetsbolaget FALAB med dotterbolaget LIBO i spetsen som tillsammans med Lindesbergs kommun står bakom satsningen. Läs mer >>