​Höstens teaterprogram i Lindesbergs kommun

​Höstens teaterprogram i Lindesbergs kommun

Hörlursvandringen "Kartan över oss" i Lindesberg, "Ormens väg på Hälleberget" i Spannarboda och "Bomaye, Maria! Bomaye!" i Vasselhyttan. Det är höstens teaterprogram som nu fastställts av Lindesbergs Riksteaterförening.

"Vid kommande (uppskjutna) årsmöte på Lindesbergs bibliotek 15 oktober blir det en kort genomgång av höstens program med mera. Därefter erbjuder vi alla att gå teatervandringen "Kartan över oss" framtagen av Riksteatern", meddelar Maria Lindstedt i styrelsen för Lindesbergs Riksteaterförening.

Till hörlursvandringen behöver man först ladda ned en app och ta med sig hörlurar! En annorlunda, spännande teaterform som lanserats på många platser i Sverige.

"Vi i styrelsen har provgått vandringen vid några tillfällen för att vara redo att hjälpa teaterpubliken i Lindesberg - dels 15 oktober, dels 18 oktober, då det under söndagseftermiddagen erbjuds ett nytt vandringstillfälle. Vi förfogar över materialet i tre år, så fler vandringar lär komma framöver", förklarar Maria Lindstedt och fortsätter:

"Vi är också glada över att i samarbete med Wasselhyttans Hembygdsförening och Bygdegårdsföreningen Sveaborg i Spannarboda arrangera föreställningar senare under året".

Teaterföreställningarna följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten angående Covid-19 - därför behöver man föranmäla sig till arrangemangen som är inomhus för att ha koll på antalet personer i publiken.

Lindesbergs Riksteaterförenings höstprogram 2020

Torsdag 15 oktober kl 17:30 på Lindesbergs stadsbibliotek: Årsmöte med hörlursvandringen "Kartan över oss".

Kort årsmöte. Vi bjuder på fika och vandring. Föranmäl senast 8 oktober till Mats Ericsson booktraveller@live.se eller 0738438650
"Kartan över oss" är en hörlursvandring om framtiden av Riksteatern. Verket upplevs genom din egen mobil och lurar. Spelplatsen är din hemort - det handlar om oss. Ladda ned appen Kartan över oss inför mötet. Medtag fulladdad telefon samt hörlurar. Frågor om vandringen? Kontakta Marie Wallberg raggarmurre@outlook.com eller 0761075617

Söndag 18 oktober kl 14:00 vid Lindesbergs stadsbibliotek: Hörlursvandringen "Kartan över oss"

OBS! Kom i tid och läs info ovan om nedladdning av app mm. Pris: 50 kr - betalas kontant eller via Swish 0705345479

...

Söndag 15 november kl 15:00 i Sveaborg, Spannarboda: Ormens väg på Hälleberget med Jonas Hedlund

Samarrangemang med Bygdegårdsföreningen Sveaborg, Spannarboda. Fikaservering.

En musikalisk berättarföreställning efter Torgny Lindgre. Ormens väg på hälleberget är en tragikomisk berättelse om förtryck och skulder som går i arv, ruvandet på hämnd och den livsviktiga musiken. Tiden är slutet på 1800-talet i Västerbottens inland. Skrävel Jani sitter vid en rasbrant för att göra upp med Vår herre och han tänker draga alltihop alldeles som det var. Längd: ca 1 tim 6 min

Biljetter säljs på Lindesbergs stadsbibliotek tel. 0581-81140, på Tickster.com samt av Göran Selander 0739411657 eller 0581-91088. Pris: 180 kr ordinarie, 130 kr medlem i Riksteatern eller Bygdegårdsföreningen, ungdom under 26 år 50 kr.

...

Onsdag 16 december kl 18:00 i Vasselhyttans bygdegård: Bomaye, Maria! Bomaye! med Maria Simonsson

Samarrangemang med Wasselhyttans Hembygdsförening.

En dråplig och humoristisk kamp mot döden och den revy som varit hennes liv. Maria sitter inlåst på en toalett på en lunchrestaurang någonstans i centrala Örebro. Hon har satt en ägghalva i halsen och kan inte andas. Ändå kan hon inte förmå sig att gå ut i matsalen och säga ”Ursäkta att jag stör… men jag dör”. Det är ju skämmigt. Hon förstår att hon håller på att dö. Hennes balans börjar svikta. Synen fladdrig. Hon faller. Men det blir inte svart. Det blir musik. Det blir guld. Det finns en föreställning till. En revy som passerar. Och den revyn är Marias liv. Längd: 1 tim

Biljetter säljs på Lindesbergs stadsbibliotek tel. 0581-81140 samt på Tickster. com. Pris: 210 kr ordinarie, 160 kr medlem i Riksteatern eller Hembygdsföreningen, ungdom under 26 år 80/50 kr (medlem). Fika ingår. OBS: serveras endast kl. 17.30.

….

Höstens teaterföreställningar i Nora:

Nora Teaterförening - en del av Riksteatern - presenterar två föreställningar i höst: