​Eva Persson, projektledare för Hyttans hemligheter, tar emot check från Ola Anderberg, bankens kontorschef i Kopparberg.

Hyttans Hemligheter i Löa får stöd från bankstiftelsen även i år

I sommar hålls teatervandringen Hyttans hemligheter i Löa hytta för fjärde året - och även i år får arrangerande Löa Hembygdsförening ekonomiskt stöd från Sparbanksstiftelsen Bergslagen. "Årets bidrag på 80.000 kronor var avgörande för att vi skulle våga satsa även i år", säger projektledare Eva Persson i ett pressmeddelanden från Bergslagens Sparbank som ägs av Sparbanksstiftelsen Bergslagen.

Hyttans hemligheter är en teatervandring som bygger på historien om Löa hytta – en av de bäst bevarade hyttorna i landet och ett kulturminnesmärkt museum.

"Genom teatern kan vi på ett lekfullt och lärande sätt öka intresset för kulturarvet bland både barn och vuxna. Publiken får möta lokala karaktärer som luffaren, smeden, kolarens dotter Mira-Maja, spöket Anna med flera", fortsätter Eva Persson.

Delar av ensemblen i Hyttans Hemligheter 2019.

Sommaren 2019 hölls 167 föreställningar. I år väntas det bli ungefär lika många, alla under perioden 10 juli–2 augusti. Runt 75 personer är engagerade på olika sätt.

"Vi lägger stor vikt vid att projektet håller hög kvalitet. Exempelvis köper vi in manus, regi, scenografi, ljud, ljus och de bärande karaktärerna från professionella kulturarbetare. Utöver det sommarjobbar ett gäng ungdomar hos oss och flera barn har kommit med på eget initiativ. Det är verkligen roligt att det finns ett så brinnande teaterintresse bland barnen", säger Eva Persson.

Publiken har ökat för varje år

Ambitionen är att projektet ska gå runt utan bidrag så småningom. Och det ser ljust ut – publiken har ökat med 25 procent för varje år. Förra året kom cirka 2.000 betalande gäster. Biljettintäkterna går främst till löner.

"Just nu är bidraget helt avgörande för att vi ska våga satsa. Det här är ett projekt som kräver god framförhållning. Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse ger snabba svar. Tack vare dem har vi kunnat kontraktera skådisar och beställa manus i tid", säger Eva Persson.

Förutom manus används bidraget till förberedande åtgärder som marknadsföring, att sy upp kostymer, ta fram souvenirer, scenbygge, blomplantering, varor till caféet med mera.

Kulturen betyder mycket för hela bygden

Hyttans hemligheter är positivt för byns gemenskap och betyder mycket för hela bygden.

"Kulturarbetare och ungdomar får jobb. Och när fler besöker Löa, bor på bed & breakfasts, fikar på caféer, handlar i butikerna och så vidare skapas arbete och intäkter åt lokala entreprenörer. Vi marknadsför inte bara vår teatervandring utan hela vår vackra by. Det gör att Löa uppfattas som en attraktiv plats som fler vill besöka och bo på", säger Eva Persson.

Kolarens dotter Mira-Maja i Hyttans Hemligheter 2019.

Hyttans hemligheter

Teatervandring genom Löa hytta