Inför dialogmötet: Vad är ett kulturpolitiskt program?

Inför dialogmötet: Vad är ett kulturpolitiskt program?

Bilden: Det nya varumärket för Lindesbergs kommun - "Lindesberg - Bergslagens själ" - har sex profilområden som är extra viktiga för att förmedla en attraktiv och positiv bild av Lindesberg - däribland ett inspirerande kulturliv.

Vad är ett kulturpolitiskt program? Hur tas det fram - hur är arbets- och beslutsprocessen? Det är frågor som kommer att besvaras på dialogmötet om det kulturpolitiska programmet i Lindesbergs kommun som Nätverket Lindekultur bjuder in till tisdag 20 september kl 18.30 på Lindesbergs Stadsbibliotek. Mötet är öppet för alla intresserade.

Inför dialogmötet presenterar Nätverket Lindekultur här frågor med svar baserade på projektbeskrivningen för arbetet med att ta fram det kulturpolitiska programmet i Lindesberg kommun:

Vad är ett kulturpolitiskt program?

Ett kulturpolitiskt program ska ange Lindesbergs kommuns inriktning för kulturområdet över tid och innehåller prioriterade områden med övergripande mål. Detta avspeglas sedan i verksamhetsplaner, handlingsplaner, budget med mera. "Kommunen har ett stort kulturpolitiskt ansvar", står det vidare i projektbeskrivningen: "Det kulturpolitiska programmet är övergripande och ska genomsyra kommunens samtliga verksamheter. Programmet ska vara ett politiskt antaget dokument som blir ett styrinstrument för hela Lindesbergs kommuns strategiska och löpande arbete med kulturfrågor. Programmet ska vara vägledande för kommunfullmäktige, nämnder och utskott, personal inom kommunens förvaltningar, externa samverkanspartners samt kommuninvånarna. Dessutom kan dokumentet inspirera och engagera föreningsliv, näringsliv samt besökare inom kulturs ansvarsområden".

Vad menas med kultur i det kulturpolitiska programmet?

Det kulturpolitiska programmet i Lindesbergs kommun bör omfatta följande kulturformer, enligt projektbeskrivningen: Museiverksamhet, arkivverksamhet, kulturmiljöverksamhet och övrigt som kan betecknas som kulturarv inom kommunen; Film; Teater; Bild och form; Hemslöjd; Litteratur; Bibliotek; Musik; Dans; Kultur inom skolans och förskolans verksamhet; Kulturens roll i samhällsbyggandet; Föreningsliv inom kulturområdet; Studieförbund; Barn och ungdom; Integration och mångfald (som funktionsförmåga, kön, genus med mera); Kultur och hälsa; Lokaler för kulturkonsumtion och kulturproducenter; Evenemang; Samverkan mellan olika aktörer inom kulturområdet.

Hur tas det kulturpolitiska programmet fram - hur är arbets- och beslutsprocessen?

"Kulturen är viktig och bidrar till att göra Lindesbergs kommun attraktiv för boende och besökare", enligt Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun som gett Beredningen för kultur- och fritidsfrågor uppdraget att ta fram politiska mål och visioner i ett kulturpolitiskt program som ska vara klart i juni 2017.

Beredningsgruppen för kultur- och fritidsfrågor leds av Christer Pihlblad (S) och består i övrigt av Lena Kallionpää (S), Nafih Mawlod (S), Bo Jönsson (C), Bertil Jansson (M), Per Carlström (O) och Virosa Viberg (SD). Kommunala tjänstemän stödjer arbetet i den politiska arbetsgruppen genom att ta fram underlag och bidra med sin kompetens inom kulturområdet eller andra områden.

När beredningsgruppen är klar med sitt förslag till kulturpolitiskt program behandlas det i Tillväxtutskottet innan det går vidare till kommunstyrelsen och slutligen kommunfullmäktige.

Kommer det kulturpolitiska programmet att förankras i kulturlivet?

"Det är inte bara slutresultatet som är viktigt utan även själva processen att ta fram ett kulturpolitiskt program har stor betydelse", står det i den övergripande projektbeskrivningen för arbetet: "En god process innebär utrymme för fördjupning i frågorna. En bred politisk förankring är viktig, liksom förankring hos invånarna, kommunens förvaltningar, civilsamhället, föreningar samt näringslivet. Detta gäller naturligtvis även då programmet ska implementeras. Av det skälet bör man arbeta aktivt för att minska risken att inte ge processen tillräckligt med tid och engagemang eller tillfällen till förankring".

..............................

Dialogmöte om kulturpolitiska programmet i Lindesberg:

• När: Tisdag 20 september kl 18:30.
  • Var: Lindesbergs Stadsbibliotek.
  • Varför: Syftet med dialogmötet är att hitta samarbetsmöjligheter mellan den offentliga, privata och ideella sektorn för att tillsammans utveckla kulturlivet i Lindesbergs kommun med stöd av det kulturpolitiska programmet.
  • Deltagare i panelen på dialogmötet: Irja Gustavsson (S) - kommunstyrelsens ordförande; Jonas Kleber (C) - kulturansvarig politiker: Christer Pilblad (S) - beredningsledare i beredningsgruppen som tar fram det kulturpolitiska programmet; Kristina Öster - kulturchef i Lindesbergs kommun. Mötet leds av Sven Carlsson (Nätverket Lindekultur)

..............................