​Ingen Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö sommaren 2019

​Ingen Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö sommaren 2019

”Det blir ingen Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö sommaren 2019”, meddelar Bergslagernas Spelmansgille: ”Ändrade omständigheter och förutsättningar gör nu att vi inte arrangerar Folkmusikfesten kommande sommar”.

Bergslagernas Spelmansgille har sedan 2014 varit huvudarrangörer för denna spektakulära begivenhet som har berikat gruvmiljön, och som har lyft fram och manifesterat den lokala folkmusikskatten.

"Med den fantastiska kulturarvsmiljön på gruvbacken i Stripa som fond, har låtarna klingat vackert, många människor från när och fjärran har strömmat till, lyssnat, spelat, och trivts, och folkfesten har varit ett faktum! Spelmansgillets samlade spel-, och låtkunskap, många lokala föreningars trägna hjälp, mycket eget ideellt arbete och stöd ifrån Spelmansförbund, Kommun och Bankstiftelse har gjort det möjligt för oss, att ordna Folkmusifesten i Stripa", skriver Spelmansgillet.

"För stor arbetsbörda för en liten förening, i kombination med ett upplevt avsvalnat intresse från Stripas ägarbolag Besök Linde AB, gör nu att vi inte arrangerar Folkmusikfesten kommande sommar. Men vi i gillet fortsätter att spela, och förhoppningsvis blir det ett mindre folkmusikarrangemang i Stripabryggeriets lokaler i september. Mer information om detta kommer framöver".

Stripa Gruvmiljö drivs och marknadsförs av det kommunala bolaget Besök Linde AB.

Bergslagernas Spelmansgille