Kägelbanan på Kyrkberget i Lindesberg - ett av besöksmålen på Kulturarvsdagen 2020.

​Kulturarv och lärande temat för Kulturarvsdagen 2020

Den 11–13 september 2020 firas kulturarvet runt om i landet - bland annat på Kyrkberget i Lindesberg där Kyrkbergets Vänner visar en utställning om Kyrkberget och Kägelbanan. Temat för Kulturarvsdagen i år är "Kulturarv och lärande – om lusten att upptäcka eller att inspireras av historien" och handlar om miljöer, berättelser och händelser där kunskap, nyfikenhet och lärande står i fokus.

Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som ska bidra till att skapa förståelse, intresse och engagemang för kulturarvet.

"Kulturarv har potentialen att erbjuda kreativa lösningar på problem och hjälpa oss att föreställa oss hur vi kan använda vårt förflutna för att ge nya idéer för en annan morgondag. När vi arbetar för att engagera 5-åringar, 25-åringar eller 95-åringar i kulturarvet i Sverige, vill vi att årets tema ska visa potentialen i en mångfald av kulturarv som verktyg för lärande och som inspiration för framtiden. I en tid med verklig oro över vår föränderliga miljö och hotande pandemier finns det så mycket som vi kan ta från våra förfäder och anpassa oss till våra nuvarande behov", skriver Riksantikvarieämbetets om årets tema.

Kyrkberget och Kägelbanans historia

Föreningen Kyrkbergets Vänner bjuder 11-13 september in till en utställning om Kyrkberget och Kägelbanan i Lindesberg. Kägelbanan är under renovering. Men vad berättar dess historia? Kom och ta del av Kyrkbergets fantastiska miljö och den gamla Kägelbanan under bokarna. Kanske har just du minnen från Kyrkberget som du kan delge!

Fredag 11 september - kl 17:00-19:00
Lördag 12 september - kl 10:00-16:00
Söndag 13 september - kl 10:00-16:00

Förening som värnar om Kägelbanan och Kyrkberget

Kyrkbergets Vänner är en religiöst och partipolitiskt obunden förening som arbetar aktivt med att lyfta och föra fram Kägelbanans naturliga plats på Kyrkberget; verkar för att bilda opinion för Kägelbanans bevarande på Kyrkberget; vill att fler aktiviteter anordnas på Kyrkberget under året i vår anda genom samarbeten med andra föreningar.

Kägelbanan på Kyrkberget i Lindesberg uppfördes 1883 av Linde Kägelklubb. Föreningens syfte vara att förena sällskaplig samvaro med en för själen roande och för fysiken välbehövlig sysselsättning.

Kyrkbergets Vänner har fått byggnadsvårdsbidrag från Länsstyrelsen för renovering av Kägelbanan. Hittills har taket på oktogonen blivit lagad med hjälp av HP Kulturmiljövård AB. I höst (2020) siktar föreningen på att få golvet och väggarna i oktogonen iordning. I villkoren för bidraget från Länsstyrelsen ingår ideella insatser från Kyrkbergets Vänner med bland annat målningsarbete.

Tyvärr har Kägelbanan varit utsatt för skadegörelse i sommar då någon har försökt bryta sig in. Tillsammans kan vi hjälpas åt att bevaka Kägelbanan, skriver föreningen och uppmanar alla: Kontakt gärna någon i föreningens styrelse vid eventuell skadegörelse på byggnaden. Föreningens styrelse >>

Kyrkbergets Vänner bjuder in till studiecirklar under hösten (som följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer):

Studiecirkel i lokalhistoria om Kyrkberget: Startar torsdag 30 juli kl 17-19. Deltagarna kommer att förbereda texter och bilder om Kyrkberget och Kägelbanan inför Kulturhelgsdagen 11-13 september. Plats: Vid Kägelbanan - alternativt Studiefrämjandets lokal på Kullgatan vid regn.

Studiecirkel i målning och snickarglädje: Deltagarna lär sig traditionella metoder i byggnadsvård utifrån Kägelbanans behov - initialt med fokus på underarbete och målning av Kägelbanan.

Studiecirkel om fåglar på Kyrkberget: Startade i våras då deltagarna satte upp fågelholkar som tillverkades förra hösten. Fler träffar kommer under hösten.

Kyrkbergets Vänner behöver fler medlemmar och frivilliga bidrag till stöd för Kägelbanans renovering och för Kyrkberget som mötesplats i naturens och kulturens tecken. Medlemsavgiften är 100 kronor för enskild eller 250 kronor för familj (boende på samma adress) - betala via bankgiro 309-3846 eller swish 123 681 17 15.

.........................

Besök Kulturarvsdagens arrangemang

Under tre dagar i september arrangeras hundratals arrangemang runt om i landet. Välkommen att besöka ett kulturarv, du med!

Nora: Hoten mot Bergslaghistorien

Hembygdsföreningen Noraskog deltar på Kulturarvsdagen 11-13 september på temat hoten mot Bergslagshistorien i Göthlinska gården, Nora: Järnets era i Bergslagen är över. Nedlagda gruvor, gamla kolbottnar, hyttplatser och bergsmansbyar är minnen från bergsbrukets historia mer än 500 år tillbaka i tiden. Detta, vårt kulturarv, måste bevaras och varsamt skyddas. Hembygdsföreningen vill vara delaktig i värnande av en miljö där kultur- och naturvärden sammantaget lockar till intresse av vår bygd och dess historia.

Kyrkbergets Vänner

Förening som värnar om Kyrkberget