​KulturKraft - ett kulturutbud för varenda unge i länet

​KulturKraft - ett kulturutbud för varenda unge i länet

Nu är det regionala kulturutbudet för förskolor, skolor och gymnasier klart på den nya webbplatsen kulturkraftorebrolan.se. Den 11 mars presenteras utbudet på Kulturutbudsdagen i Örebro. I utbudet ingår bland annat Film i skolan med Backa Studios, Frövifors Pappersbruksmuseum, Siggebohyttans bergsmansgård och Munkhyttans skolmuseum.

Utbudet består av professionella aktörer från konstområdena bild och form, dans, film, kulturarv, litteratur, musik, nycirkus, slöjd och teater. Urvalet görs av Nätverket för Regional Kulturutveckling (tidigare Kulturkonsulentnätverket Örebro län). Läs mer om det regionala kulturutbudet >>

Den 11 mars 2020 presenteras det regionala utbudet på Kulturutbudsdagen, ett årligt evenemang som vänder sig till lärare, förskolepedagoger, bibliotekarier, kultursekreterare, samordnare, kulturombud eller andra som arbetar med kultur för barn och unga i förskolan, skolan och gymnasiet. Läs mer om Kulturutbudsdagen >>

Region Örebro län har med utgångspunkt i länets kulturplan ett uppdrag att ta fram ett förslag som ska öka tillgången på professionell kultur för förskolor, skolor och gymnasium. Modellen KulturKraft - kultur för varenda unge (tidigare Kulturgaranti Örebro län) är ett konkret förslag på hur uppdraget kan organiseras och finansieras.

Film i skolan med Backa Studios

Backa Studios AB med Malin Dahl och Johnny Wernersson erbjuder underhållande filmpedagogiska dagar där man genom teori och praktik får lära sig mer om det spännande filmmediet och i grupp göra egna produktioner. Läs mer >>

Frövifors Pappersbruksmuseum

Hur gör man papper, hur gjorde man papper förr och vad använder vi papper till? Elever som kommer hit får både teoretisk och praktisk kunskap om papperstillverkningen: de kan göra pappersark i vår handpappersverkstad och uppleva likheter och skillnader vid anblicken av de stora, gamla pappersmaskinerna. Läs mer >>