Bilden: Konstverk av Leo Pettersson som står utanför Lindesberg Arena och Lindeskolans aula.

Lindesberg får vänta på kommunövergripande bild- och formstrategi

Det kommunala fastighetsbolaget FALAB har lämnat sitt remissvar och nu vill tillväxtutskottet veta vad Samhällsbyggnad Bergslagen tycker innan en kommunövergripande bild- och formstrategi i Lindesberg kan antas på tillväxtutskottets möte 5 december.

Lindesbergs kommun bör få en ny bild- och formstrategin, enligt tillväxtförvaltningens förslag till tillväxtutskottet. I "Bild och formstrategi för Lindesbergs kommun 2018-2021" ingår fyra delar: en konstpolicy gällande kommunen, 1% regeln för konstnärliga utsmyckningar vid offentlig byggnation, riktlinjer gällande den offentliga konsten samt en samverkansgrupp kring det offentliga rummet.

"Syftet med en bild- och formstrategi är att skapa tydlighet och transparens kring kommunens syn på konst i det offentliga rummet. Det offentliga rummet är ett utrymme där vi alla vistas i och blir därför en fråga som berör många invånare. Att skapa tydlighet underlättar kommunikationen mellan kommun och invånare", skriver tillväxtförvaltningen.

Ett remissvar med en del invändningar mot förslaget har lämnats från det kommunala fastighetsbolaget FALAB - se nedan.

"Det offentliga rummet är också en fråga som berör Samhällsbyggnad Bergslagens uppdrag. Tillväxtförvaltningen anser att det är värdefullt att få deras synpunkter i ärendet och föreslår därför att remiss skickas dit. För att hinna hantera remissvaret från FALAB samt de svar som förväntas komma från Samhällsbyggnad Bergslagen föreslår tillväxtförvaltningen att beslut om bild- och formstrategi tas upp på tillväxtutskottets möte i december", skriver tillväxtförvaltningen.

Remissvar från det kommunala fastighetsbolaget FALAB

"Sammanfattningsvis kan FALAB/LIBO konstatera två punkter som bör beaktas särskilt i strategin - den kommunala likabehandlingsprincipen och det faktum att en kommunal strategi inte kan ersätta bolagens ägardirektiv och styrelsebeslut", skriver Fastigheter i Linde AB.

Enligt FALAB kan den föreslagna strategin strida mot den kommunala likabehandlingsprincipen då den i stort bygger på att "skapa förutsättningar för konstnärer". "Följden torde bli att det ska tas fram motsvarande strategier för att skapa förutsättningar för samhällets övriga yrkesgrupper", skriver FALAB.

"Strategin kan inte kräva av FALAB och LIBO (det kommunala bostadsbolaget) att följa den annat än 'i tillämpliga delar' då det inte är skattepengar vi finansierar vår byggnation med. FALAB har idag ett styrelsebeslut av avsätta 1% (dock max 1 milj kr) vid all nyproduktion av offentliga lokaler (ej bostäder). En kommunal policy kan inte gälla före bolagens styrelsebeslut", skriver FALAB.