Lindesberg först ut i länet med Kultursamtal inför valet

Lindesberg först ut i länet med Kultursamtal inför valet

Måndag 12 maj blir Lindesberg först ut i Örebro län att arrangera Kultursamtal inför valet med de lokala politiska partierna. Intresseorganisationen The Art of Sweden och Örebro länsteater genomför en länsturné med Kultursamtal inför valet i samtliga 12 kommuner i Örebro län.

I Lindesberg genomförs kultursamtalen måndag 12 maj kl 19-21 i Folkets hus (Kristinavägen 13) i Lindesberg (observera lokaländring) i samarbete med Nätverket Lindekultur och Lindesbergs kommun Kultur & Fritid. Sju partier (Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet, Miljöpartiet, Folkpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet) har tackat ja till inbjudan. Kristdemokraterna har ännu inte svarat.

Inbjudan till kultursamtal

"Kulturen är hetare än vad man kanske tror", skriver The Art of Sweden och Örebro länsteater i sin inbjudan till kultursamtal och ger några exempel:

Har din kommun någon kulturpolitik? Hur ser den i så fall ut?  Vilka frågor är viktiga för dig i din kommun? Vilket kulturarv vill du ska finnas kvar i din kommun? Är det betydelsefullt med kulturarvet, för vem? Hur ser det ut i våra skolor? Vilken scenkonst upplever våra barn som elever i skolan?

Jo, kulturen är en het fråga. Och en fråga där de politiska partierna har möjlighet att profilera sig. Är ideologierna döda? Nej, knappast. Men de kan vara lite svåra att få syn på bland alla vardagsfrågor. Inom kulturen kan ideologierna bli synliga. Mångkultur, kristna värderingar, kulturkonservatism, klassfrågor, finkultur – masskultur…

Kulturen används för att ”sätta orter på kartan”, för att dra turister och för att bidra till etableringar. Inget fel i det. Men kulturen kanske också har ett slags egenvärde. Ett aktivt och yvigt kulturliv kan vara som en termometer som mäter hur samhället mår. Hur ska man göra för att se till att böcker skrivs och läses istället för att brännas på bål?

Vi tror att kulturen är viktig. Den står både för vad som är roande och oroande i samhället. Vi vill att den ska synas inför valet. Vi tror att i varje kommun finns också någon speciell och het kulturfråga. Vi vill samtala om kulturen tillsammans med alla etablerade politiska partier och andra intresserade i länet.

Inför valet 2014 genomför The Art of Sweden tillsammans med Örebro Länsteater och lokala partners en serie Kultursamtal för att kasta ljus på dessa och andra heta frågor. I varje kommun i Örebro län kommer en mångfald av människor samt de politiska partierna att vara inbjudna att diskutera dessa viktiga frågor.

• The Art of Sweden är en förening som organiserar Örebro läns fria professionella kulturskapare.
  • Örebro Länsteater har i uppdrag att prioritera barn och unga, ha en tydlig konstnärligt profil och att stärka närvaron i hela Örebro län.

...................................

Fem kultursamtal är hittills klara för länsturnén:

• 12 maj: Lindesberg, Folkets hus (OBS ändrad lokal) - kl 19-21
  • 19 maj: Askersund, Folkets hus - kl 18-21
  • 25 augusti: Kumla, Biblioteket - kl 18-2
  • 8 september Örebro, Nya teatern - tid meddelas senare.
  • 11 september Örebro län, Länsmuseet - tid meddelas senare.

Preliminära datum för resterande kommuner: 26 maj, 2 juni, 9 juni, 16 juni, 23 juni, 30 juni, 4 augusti, 11 augusti, 18 augusti.

Peter Ekström efterlyser 1) bra frågor till samtalen; 2) tips på bra kontakter i Laxå och Ljusnarsberg. Kontakta Peter Ekström (pek.jarle@telia.com) 070-5175815