Star for Life in Concert fyllde hela Lindesberg Arena i höstas - ett exempel på att Lindesberg tar mer plats på den nationella nöjes- och kulturkartan.

​Lindesberg tar plats på den nationella nöjes- och kulturkartan

Goda kontakter med artister och arrangörer. Lämpliga lokaler för konserter och evenemang. Och framför allt - ett engagerat lokalt nätverk av ”nöjes- och kulturmotorer”. Det är förklaringen till att Lindesberg tar allt mer plats på den nationella nöjes- och kulturkartan, enligt Lasse Nilsson - en av ”nöjesmotorerna” i Lindesberg.

Att det händer mycket i Lindesberg är inget nytt - men nu håller något nytt på att hända som gör att Lindesberg tar mer plats på den nationella nöjes- och kulturkartan.

Tidigare var det i stort sett bara lokala artister, körer, föreningar, skolor och restauranger som arrangerade konserter och andra evenemang i Lindesberg med manskören Harmonis årliga Caprice som det mest framgångsrika exemplet.

Idag väljer allt fler nationellt (och i vissa fall även internationellt) verksamma artister och arrangörer att komma till Lindesberg - och det lockar i sin tur publik från andra orter till Lindesberg.

I höstas (2019) arrangerades tre publikdragande konserter i Lindesberg;

Och det fortsätter i år med Solala (29 februari), Tommy Körberg (8 mars), Lasse Åberg (14 mars) och Östen med Resten (10 oktober).

"Inbjudande och god stämning - en av många samverkande förklaringar"

Hur kommer det sig att Lindesberg börjar ta plats på den nationella nöjes- och kulturkartan - inte bara bland publiken utan även bland artister och arrangörer?

Lasse Nilsson med Jerry Carlsson som gör Jerry Lee Lewis i The Legends som Lasse Nilsson varit med och arrangerat sedan första gången 2004.

”Det finns säkert många samverkande förklaringar men viktigast av allt är att skapa en trevlig och inbjudande atmosfär som sprider god stämning som i sin tur ger energi och engagemang - och det gör det lättare att få artister att komma till Lindesberg”, förklarar Lasse Nilsson - en av ”nöjesmotorerna” i Lindesberg bakom de senaste artistbesöken.

Utan ett engagerat lokalt nätverk av ”nöjes- och kulturmotorer” i Lindesberg skulle det inte vara möjligt, betonar han och lyfter fram en rad personer i såväl kommunala som privata verksamheter liksom lokala artister, körer, föreningar och andra ideella krafter.

”Deras positiva och inspirerande inställning till att göra något gott och roligt för Lindesberg är förutsättningen för att lyckas - och ju fler lyckade evenemang, desto lättare blir det att locka hit fler artister”.

”Att vi i Lindesberg dessutom har tillgång till nyhetskanalen LindeKultur gör det möjligt att marknadsföra våra evenemang genom Mynewsdesk både i och utanför kommunen - det är en unik möjlighet som få kan erbjuda”, enligt Lasse Nilsson.

Under tiden som verksamhetsledare i Artister för miljön lärde Lasse Nilsson känna Lasse Åberg som ställer ut och föreläser i Lindesberg 14 mars.

Lasse Nilsson har varit verksamhetsledare i Artister för Miljön och har svarat för flera arrangemang och produktioner - bland annat A Tribute to Dire Straits med svenska musiker som sedan 2010 fyllt konserthus med publik och musik signerad Mark Knopfler.

Det har gett Lasse Nilsson goda kontakter med artister och arrangörer som nu hör av sig när de ska ut på turné och undrar om förutsättningarna för att komma till Lindesberg.

Med Lindesberg Arena, Lindeskolans aula och biografen har Lindesberg mycket bra och lämpliga lokaler för både stora och mindre evenemang - från Star for Life in Concert som fyllde hela Lindesberg Arena i höstas till Lindesbergs Bio (fd Folkets Hus Bio) där Lasse Åberg kommer att hålla ett standup-liknande föredrag i vår.

”Bra och väl fungerande konsertlokaler och ett trevligt och engagerande bemötande gör att artister vill komma tillbaka - och ett sådant positivt rykte sprider sig i branschen”, menar Lasse Nilsson.

"Man ringer varandra - det är så det går till..."

Det började 2016 då Lasse Nilsson fick en förfrågan att ”hitta på något i Lindesberg” från Krydda Restaurang & Bowling i Lindesberg Arena. Resultat blev en annorlunda julfest som började med julbord på restaurangen och avslutades med show och dans i Lindeskolans aula.

Krydda stod för svensk-amerikanskt julbordet, bandet A Tribute to Dire Straits och lokala artister stod för musiken och Lindeskolans esteter för dansen i showen Christmas Country Show. Och det var början till ett samarbete som nu vidareutvecklas.

”Nu har min yngste son David Strenge - som gått estetiska programmet på Lindeskolan - som bokat in Solala och Tommy Körberg i Lindesberg efter att vi pratats vid om möjligheterna i Lindesberg”, berättar Lasse Nilsson.

Och produktionsbolaget - som arrangerade En hyllning till Ted Gärdestad i höstas - har nu bokat in Östen med Resten till hösten. ”Han som äger produktionsbolaget ringde mig och frågade om lämpliga konsertlokaler i närheten och hur man bokar dessa - det är så det går till. Man ringer varandra”.