​Lindesbergs Bio har fått egen hemsida

​Lindesbergs Bio har fått egen hemsida

I väntan på bättre tider (biografen är stängd tills vidare på grund av Corona-restriktionerna) har Lindesbergs Bio fått en egen hemsida - lindesbergsbio.se. På sidan kommer kommande föreställningar att presenteras med möjlighet att boka biljetter direkt på nätet.

Sedan slutet på 2019 har biografen tagit ett steg mot ny teknik. Man kan nu boka biljetter online. På biografen hemsida finns information om alla biovisningar samt övriga föreställningar med länkar till hemsidor som hanterar själva biljettbokningarna.

”På grund av det osäkra läget med framflyttade filmer och de rekommenderade riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten kommer vi tyvärr inte kunna visa några filmer just nu. Många av storfilmerna är framflyttade till hösten, det gör att vi inte har någonting nytt att visa även ifall händelseutvecklingen lugnar ner sig. Det är i dagsläget osäkert hur länge vi kommer behöva ha biografen stängd. Vi längtar tills vi får hälsa er välkomna tillbaka till salongen”, meddelar Sharon Almström (verksamhetsansvarig för biografen) samt Adrian Gissberg och Björn Persson (biografföreståndare) på hemsida.

”Vi håller just nu på att arbeta med att förlänga utgångstiden på biljetterna ni köpt av oss. Det kommer mer information angående det inom en snar framtid. Gällande biljetter från SF/Filmstaden måste vi avvakta ett beslut från Filmstaden.

Se film på Draken Film - och gynna den lokala biografen

Lindesbergs Bio skriver på sin Facebook-sida >>

"Tunt med utbud för alla filmälskare. Filmbolagen flyttar alla storfilmer till i höst/nästa år. De senaste premiärerna har de dessutom redan släppt till de stora betalkanalerna för att rädda vad som går av filmen. Draken Film är ett mindre bolag, starkt förknippat med Göteborgs Filmfestival. De har sedan en tid släppt sitt "filmbibliotek" med vuxen- och barnfilm som kan ses digitalt för 79 kr/mån. Lite smalare filmer, kan passa t ex vår stora filmstudiopublik. Titta gärna in och kolla på deras utbud. Man binder sig inte för något". Läs mer på drakenfilm.se >>

Rädda din biograf med strömmad film: Corona-viruset innebär ett hårt slag mot filmbranschen. Att biograferna står tomma drabbar särskilt de små aktörer som arbetar med kvalitetsfilm och ofta har små marginaler. Därför skänker nu Draken Film hälften av intäkten för nya prenumeranter till kvalitetsfilmsbiograferna. Läs mer på drakenfilm.se >>

Lindesbergs Bio - en plats med många möjligheter

Idag är Lindesbergs Bio en plats med många möjligheter. Här sker det inte bara biovisningar, utan även opera, teaterföreställningar, möten, föreläsningar med mera med plats för 210 personer och ytterligare 45 på balkongen.

Fram till den 1 juli år 2019 drevs biografen av Lindesbergs kommuns kulturenhet. Efter ett beslut i kommunfullmäktige övergick ansvaret till kommunala bolaget Besök Linde AB som driver biografen under namnet ”Lindesbergs Bio”.

Biografen drivs av Besök Linde AB tillsammans med skolungdomar i olika arbetslag med olika arbetsområden. För många ungdomar är biografen deras första kontakt med arbetslivet vilket ger dem värdefulla kunskaper och erfarenheter inför framtiden. Lindesbergs Bio arbetar även med en grupp biovolontärer i alla åldrar.

”Utan ungdomarna och volontärerna skulle det inte vara möjligt för oss att erbjuda den kvalité vi har och samtidigt försöka utveckla verksamheten”, skriver Lindesbergs Bio på hemsidan.

Biograf i byggnad från 1922

Byggnaden Folkets hus uppfördes 1922 av föreningen med samma namn. Föreningen Folkets hus i Lindesberg bildades redan den 9 maj 1908 och hade sedan dess samlat intäkter från dansarrangemang i ”Folkets park” för att finansiera bygget.

Diskussionerna om att bygga ett Folkets hus fortsatte under hela 1910-talet. Beslut i fråga togs 2 november 1919 då man köpte en tomt i hörnet av Kristinavägen och Borgmästaregatan av byggmästaren L.E. Larsson för 8.500 kr. En ritning i tre våningar uppgjordes av ingenjör G. Ställberg och byggnadsarbetet leddes av byggmästare Gustav Halvarsson.

Den officiella invigningen skedde söndagen 22 december 1922. Invigningstalet hölls av Magnus Sjölin, men verksamheten hade redan smygstartat och dagen innan framfördes den första teaterföreställningen: ”Hennes förflutna” av W von Scholz framfört av Allan Rydings teatersällskap.

Fastigheten inreddes med scen, läktare, loger, 455 sittplatser i en stor sal, en mindre B-sal med 125 sittplatser, tre expeditionslokaler, vaktmästarebostad med ett rum och kök, tre bostadslägenheter med två rum och kök och en lägenhet med ett rum och kök, samt en C-sal. Dekorationsmålningar utfördes av dekoratör M. Hallengren från Stockholm.

Den stora salen byggdes om 1939 för att bli en modern biografsalong med 448 resårstoppade fåtöljer, sluttande golv, plyschklädda väggar och tak samt modern ventilationsanläggning.

Besök Linde AB

Besök Linde AB är ett kommunalt bolag i Lindesbergs kommun med ansvar för drift och utveckling av i kommunkoncernen ingående besöksanläggningar - Lindesberg Arena, Badhuset Energikällan och Lindesberg Bio. Under 2019 avvecklades bolagets ansvar för Stripa Gruvmiljö.