Lindesbergs Filmstudio: Höstterminens filmprogram

Lindesbergs Filmstudio: Höstterminens filmprogram

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg under höstterminen 2019: Kapernaum (29 augusti), Roma (10 september), Lucky (26 september), C’est la vie! (8 oktober), 3 kvinnor (24 oktober), Woman at war (5 november), Cold war (21 november) och finska förvaltningsområdets extrafilm Olavi Virta (3 december).

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Höstterminen 2019 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under höstterminen 2019 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen:

Torsdag 29 augusti kl 19.00:
KAPERNAUM: Regi: Nadine Labaki: Drama Libanon 2019 (121 min)

Tolvårige Zain vill stämma sina föräldrar för att de satt honom till världen. Zains dröm är att hitta en värdig tillvaro. Den snälla städerskan Rahil låter honom flytta in hos henne i en värld där barnen alltid är de mest utsatta.

Tisdag 10 september kl 19:00
ROMA: Regi: Alfonso Cuarón: Drama Mexiko 2018 (135 min)

Cleo, en ung kvinna jobbar som hushållshjälp hos en familj i medelklassområdet Roma i Mexico City. Ett personligt och känsloladdat porträtt av familjeproblem och samhällsklasser mot bakgrund av 1970-talets politiska omvälvningar. Filmen fick Oscar för bästa utländska film.

Torsdag 26 september kl 19.00:
LUCKY: Regi: John Caroll Lynch: Dramakomedi USA 2017 (88 min)

Efter att ha överlevt alla sina samtida vänner befinner sig den oerhört självständiga Lucky, en 90-årig kedjerökande ateist, vid ett av livets vägskäl. Han beger sig ut på en andlig resa för att hitta sig själv och uppnå det ouppnåeliga: upplysning.

Tisdag 8 oktober kl 19.00:
C’est la vie! Regi: Olivier Nakache, Eric Toledano: Komedi Frankrike 2017 (117 min)

Det är dagen när det unga paret Pierre och Héléna ska ha sin bröllopsfest på ett 1600-talsslott utanför Paris. Där jobbar bl.a. cateringkillen Max, fotografen Guy och sångaren-underhållaren-DJ:n James. För Pierre och Helena är det en alldeles särskild dag men för dem som jobbar där är det en vanlig arbetsdag.

Torsdag 24 oktober kl 19.00:
3 KVINNOR: Regi: Jafar Panahi: Drama Iran 2018 (100 min)

En ung flicka, vars familj vill förbjuda henne att gå på teaterskola, vädjar till skådespelerskan Behnaz Jafari och Jafar Panahi. Tillsammans ger de sig iväg för att försöka hjälpa flickan. På sin händelserika resa genom den iranska landsbygden tas de emot med gästfrihet, om de håller sig till traditionerna.

Tisdag 5 november kl 19.00:
WOMAN AT WAR: Regi: Benedikt Erlingsson: Dramakomedi Island 2018 (101 min)

Kan Halla vara den omtalade kvinnliga ekoterrorist som genomfört en rad attentat mot Islands ekonomi och infrastruktur? Hon förbereder sabotaget samtidigt som hon har fått veta att hennes ansökan om adoption av en liten flicka från Ukraina äntligen har godkänts.

Torsdag 21 november kl 19.00:
COLD WAR: Regi: Pawel Pawlikowski Dramaromantik Polen 2018 (101 min)

En svindlande kärlekshistoria mellan en musiker och en sångerska, mot en bakgrund av femtiotalets kalla krig. Berättelsen utspelar sig i Polen, Jugoslavien, Berlin och Paris. En film av Pawel Pawlikowski som gjorde Ida.

Tisdag 3 december kl 19.00:
OLAVI VIRTA: Regi: Timo Koivusalo: Dramabiografi Finland 2018 (125 min)

Om en av Finlands mest framgångsrika sångare genom tiderna. Känd för sin unika röst och karisma om hur han tog sig från fattigdom till toppen.

EXTRA FILM— FINSKT FÖRVALTNINGSOMRÅDE BJUDER ! ÖPPEN FÖR ALLA!

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se