​Lindesbergs Filmstudio: Vårterminens filmprogram

​Lindesbergs Filmstudio: Vårterminens filmprogram

Gott Nytt Film-år önskar Lindesbergs Filmstudio som presenterar åtta filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg under vårterminen 2019: ”M” (15 januari); ”Vad ska folk säga?” (31 januari); ”White Sun” (12 februari); ”En man oich en baby/Yösyöttö” (28 februari); ”Insyriated” (12 mars); ”Cinema Paradiso” (28 mars); ”120 slag i minuten” (9 april); ”Colette” (25 april).

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Vårterminen 2019 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under vårterminen 2019 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen:

Tisdag 15 januari kl 19.00: M
Regi: Sara Forestier. Drama. Frankrike 2017, 99 min

Lila och Mo möts vid en busshållplats, hon har ett förlamande talfel och han är sprudlande och pratsam. De är varandras motsatser och motsatser dras till varandra. Men Mo bär på en hemlighet som tynger honom…

…..

Torsdag 31 januari kl 19.00: VAD SKA FOLK SÄGA?
Regi: Iram Haq. Drama. Norge 2018, 106 min

Sextonåriga Nisha är som vilken 16-årig tjej som helst i Oslo, hänger med polare och festar. Men hemma är hon tvungen att följa familjens konservativa pakistanska traditioner.

Tisdag 12 februari kl 19.00: WHITE SUN
Regi: Deepak Rauniar. Drama. Nepal 2016, 87 min

Regimkritisk partisan återvänder till sin hemby och konfronterar fysiska, sociala och politiska hinder för att begrava sin far. Berättelsen om ett land som slits mellan tradition och förändring

Torsdag 28 februari kl 19.00: EN MAN OCH EN BABY/ YÖSYÖTTÖ
Regi: Marja Pykkö. Drama/komedi. Finland 2017, 86 min
Extra film — finskt förvaltningsområde bjuder! Öppen för alla!

Villa. Volvo. Vovve. Livet leker för stjärnreportern Antti Pasanen som snart ska bli pappa. Men utanför BB tar flytet slut. Det här med barn och familjeliv är inte hustrun Pias grej.

Tisdag 12 mars kl 19.00: INSYRIATED
Regi: Philippe Van Leeuw. Drama/kammarspel. Belgien/Syrien 2018, 85 min
Årsmöte i samband med kvällens film

Damaskus, nutid. Att vistas utomhus ens i några sekunder är förenat med omedelbar livsfara. Ett kompakt och klaustrofobiskt krigsdrama från krigets Syrien.

Torsdag 28 mars kl 19.00: CINEMA PARADISO
Regi: Giuseppe Tornatores. Drama/klassiker. Italien 1988,123 min

Om vänskapen mellan en filmmaskinist och en filmintresserad liten pojke på den italienska landsbygden.

Tisdag 9 april kl 19.00: 120 SLAG I MINUTEN
Regi: Robin Campillp. Drama. Frankrike 2017, 140 min

Politik och passion i 90-talets Paris. AIDS fortsätter att skörda tusentals offer. Frustrationen växer bland aktivisterna som tar till spektakulära metoder för att dra uppmärksamhet till frågan. Nathan möter den militante Sean som skakar hela hans värld.

Torsdag 25 april kl 19.00: COLETTE
Regi: Wash Westmoreland. Drama. England 2018, 1 tim 51 min

Colette och Willy bosätter sig i Paris. Hon, en ung kvinna från landsbygden. Han en medelålders författare och kritiker. Willy behöver skribenter och uppmuntrar sin fru att författa något. Resultatet, bästsäljande bok om flickan Claudine.

…..

Om Lindesbergs Filmstudio - en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF):

Vår och höst väljer filmstudions medlemmar de filmer som sedan visas. Du kan vara med och påverka kommande program! Skicka e-post och berätta vad du vill se. Det kan handla om en särskild film, filmer av en viss regissör eller på ett visst tema. Men även föreläsningar eller annat som har med film att göra.

Du kan också arbeta aktivt i föreningen. Vi söker hela tiden filmintresserade som på ett eller annat sätt vill verka i föreningen, både i styrelse och programgrupp. Du får då även möjlighet att delta i SFF:s arrangemang såsom filmhelger, seminarier, regionala träffar, visningar av nya filmer, medlemsresor till utländska filmarkiv.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se