​Lindesbergs Filmstudio visar indiska filmen ”SIR”

​Lindesbergs Filmstudio visar indiska filmen ”SIR”

Tisdag 11 februari kl 19.00 visar Lindesbergs Filmstudio ”SIR” - en lågmäld och ömsint indisk film som var en av överraskningarna i Cannes 2018 där den visades inom sektionen Critic’s Week och belönades med ett pris.

Tisdag 11 februari kl 19.00: SIR
Regi: Rohena Gera. Drama/Kärlek Indien 2018 (99 min)

Ratna kommer från en fattig liten by på den indiska landsbygden och drömmer om att designa kläder. En dröm så gott som omöjlig att förverkliga om man som Ratna kommer från en lägre kast. Hennes jobb ligger många mil därifrån i storstaden Mumbai, där hon arbetar som hembiträde åt Ashwin, son till en av stadens rikaste familjer. Från Ratnas perspektiv har Ashwin allt. Rikedom, jobb, frihet. Men varför ser då Ashwins ögon alltid så ledsna ut? Ögon som dock börjar se aningen gladare ut när de tittar på Ratna…

SIR var en av överraskningarna i Cannes 2018 där den visades inom sektionen Critic’s Week och belönades med ett pris. Det är en lågmäld och ömsint film inte bara om omöjlig kärlek, utan också om mångas omöjliga liv, där frihet och framtidsdrömmar kastas på elden i ett land där kastsystemet ännu regerar.

Lindesbergs Filmstudio - en del av SFF

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under vårterminen 2020 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen:

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Lindesbergs Bio i Folkets Hus under vårterminen 2020: ”Bortom det synliga” (14 januari), ”Jazzgossen” (30 januari), ”Sir” (11 februari), ”Det egna landet” (27 februari), ”Det vildväxande päronträdet” (10 mars), ”Smärta och ära” (26 mars), ”Girl” (7 april) och ”I am not your negro” (23 april).

SFF bjuder in till filmhelg i Stockholm

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) som bjuder in landets filmstudio-medlemmar till våren filmhelg 7-8 mars på Filmhuset i Stockholm.

Temat för vårens filmhelg är RomCom - den romantiska komedin. En lika bespottad som omhuldad genre som när det görs väl skapar filmupplevelser som blir en lika självklar del av publikens hjärtan som filmhistorien. Den 7-8 mars kommer SFF vända ut och in på denna genre.

Sista anmälningsdag är 28 februari. Pris är 700 kronor som inkluderar sju filmer, två luncher och en middag - först till kvarn! Länk: Anmälningsformulär >>

Lördag 7 mars

• 10.30 Introduktion (Per Eriksson) + EN MAN FÖR ELIZABETH (UK, 1940, 118 min)
  • 13.00 Lunch