​Lindesbergs Filmstudio visar turkiska ”Det vildväxande päronträdet”

​Lindesbergs Filmstudio visar turkiska ”Det vildväxande päronträdet”

Tisdag 10 mars kl 17:30 (OBS TIDEN) visar Lindesbergs Filmstudio ”Det vildväxande päronträdet” - en tre timmar lång turkisk film av Nuri Bilge Ceylan som visas med paus efter halva filmen för enklare förtäring. Niru Bilge Ceylan är en prisvinnande regissör som har vunnit pris i Cannes flera gånger.

Tisdag 10 mars kl 17:30 (OBS tiden): DET VILDVÄXANDE PÄRONTRÄDET
Regi: Nuri Bilge Ceylan. Drama Turkiet 2018 (3 tim 8 min)

I centrum står Sinan (Aydin Doğu Demirkol), en snart utexaminerad lärarstudent som aspirerar på att bli författare. När studierna lider mot sitt slut åker han till födelsestaden där hans föräldrar och hans syster bor. Hans närvaro gör att framför allt relationen till pappan Idris (Murat Cemir) blir allt mer ansträngd, inte minst eftersom denna har spelproblem och stora skulder som följd.

Ibland åker Sinan hem till mor- och farföräldrarna som bor en bit utanför staden. Där träffar han också på gamla vänner, vilket resulterar i flera samtal om liv och moral. Historien skildrar också när Sinan ska skriva sitt examensprov och sedan försöker få sin bok publicerad.

”Det vildväxande päronträdet” följer precis som ”Vinterdvala” - Ceylans Guldpalmsvinnare från 2014 - samma berättarteknik med långa samtal mellan karaktärerna. Det finns en naturlighet och realism till scenerna och dialogen är väldigt välspelad och välgjord. Samtidigt kräver Ceylan mycket av sin publik. Inte minst eftersom Sinan inte direkt är en särskilt sympatisk person. Han är självgod, bitter och har inte någon bra inställning till djur.

Niru Bilge Ceylan är en prisvinnande regissör som har vunnit pris i Cannes flera gånger tidigare: Best Director Award för filmen ”Three Monkeys” (2008), Grand Jury Prize för ”Distant” (2003) och Grand Jury Prize för ”Once Upon a Time in Anatolia” (2011). 2014 vann han det prestigefyllda priset Palme d’Or för filmen ”Vinterdvala”.

Lindesbergs Filmstudio - en del av SFF

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under vårterminen 2020 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen:

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Lindesbergs Bio i Folkets Hus under vårterminen 2020: ”Bortom det synliga” (14 januari), ”Jazzgossen” (30 januari), ”Sir” (11 februari), ”Det egna landet” (27 februari), ”Det vildväxande päronträdet” (10 mars), ”Smärta och ära” (26 mars), ”Girl” (7 april) och ”I am not your negro” (23 april).

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se