Stöttestenen utanför Lindesberg.

​Lindesbergs Hembygdsförening: Ny skrift och utställning om sägner

Idag måndag 27 maj kl 11:00 inviger Lindesbergs Hembygdsförening en ny affischutställning på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner samtidigt som föreningen ger ut en ny skrift i samma ämne.

Känner du till sägnerna bakom Stöttestenen, Brudstenen och Lucifers kyrka? Lindesbergs Hembygdsförening har gett ut en ny skrift om Lindesbergs mest kända sägner, som börjar säljas på måndag den 27 maj. Samma dag, klockan 11, startar en ny affischutställning med samma tema på ICA Supermarket i Lindesberg.

Utställningen är ett samarrangemang mellan Lindesbergs Hembygdsförening, Studieförbundet Vuxenskolan, ICA Supermarket och Kulturhistoriska arkivet i Lindesberg.

Bild från den första utställningen som visades på ICA:s röda vägg i Lindesberg

Lindesbergs Hembygdsförening har till syfte att öka kunskapen om Lindesbergsbygden och dess traditioner. Sedan 2017 har föreningen en utställningsvägg i ICA Supermarket i Lindesberg där kulturhistoriska affischutställningar visar för en bredare publik.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde