Bild från Lindesbergs kommuns inbjudan till kultursamtal 1 april.

​Lindesbergs kommun bjuder in till nytt kultursamtal

Onsdag 1 april kl 18:00 är det dags för ett nytt kultursamtal. ”Varmt välkomna att samtala kring kulturen i vår kommun”, hälsar Lindesbergs kommuns kulturchef Kristina Öster: ”Kvällen riktas speciellt till dig som är med i en kulturförening”.

• När: Onsdag 1 april kl 18:00
  • Var: IOGT-NTO lokalen, Herrgårdsvägen 11, Guldsmedshytan.
  • Vad: Det blir fika. samtal och presentationer kring kulturen i Lindesbergs kommun.

Kommunens första kultursamtal hölls i Ullersäter i september 2019 med intentionen att diskutera kulturen i Lindesbergs kommun och öppna upp för ny och utökad samverkan mellan kulturaktörer. Tanken är att anordna kultursamtal två gånger om året med möten på olika platser runt om i kommunen.

Kultursamtal istället för samarbetsforum för kulturen

I augusti 2019 sade kommunstyrelsen nej till ett medborgarförslag om ett kommunalt samarbetsforum för kulturen i Lindesberg.

Alla partier i kommunstyrelsen (Socialdemokraterna, Centerpartiet, Västerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigesdemokraterna) - utom Liberalerna som reserverade sig och Miljöpartiet som inte har rösträtt - avslog medborgarförslaget ”med hänvisning till att förvaltningen redan arbetar med frågan om att skapa en mötesplattform genom Kultursamtal två gång per år. Vid kultursamtal deltar, från kommunens sida, tjänstepersoner och politiker som arbetar med kulturfrågor. En utvärdering ska ske under vintern 2020”.

”Det första kultursamtalet hålls på måndag 2 september i Ullersätter - då kan förslagsställarna och andra kulturintresserade förklara vad de menar”, förklarade kommunstyrelsens ordförande Irja Gustavsson (S).