Skulptören Katarina Warrenstein arbetar helst med återbrukat material. Sådant hon hittat, fått eller ärvt. Hennes konst kretsar kring frusna minnesbilder, ofta från barndom och uppväxt, som hon gett ny gestalt.

Lindesbergs Konstförening: Äntligen ställer vi ut igen!

Äntligen ställer vi ut igen! meddelar Lindesbergs Konstförening. Katarina Warrenstein ställer ut på Konstrummet i Lindesbergs stadsbibliotek 15 maj – 9 juni. Utställningen öppnar lördag 15 maj klockan 12 – 14 med konstnären själv på plats. I övrigt är utställningen öppen på de tider stadsbiblioteket är öppet för besök.

Skulptören Katarina Warrenstein har gått utbildning på Nyckelviksskolan i Stockholm 1978-79, samt skulpturlinjen på konstfack i 1979-84. Hon är född 1954 och bosatt och verksam i Stockholm och medlem i galleriet Studio 44, på Tjärhovsgatan på Söder, vilket drivs av konstnärer. Hon har haft ett flertal utställningar genom åren, och är representerad bland annat på Karolinska Institutet i Solna.

Hennes verk är ofta djupt personliga, hon använder sig ofta av föremål med just personlig laddning, vardagssaker, fragment av föremål som hon fogar samman i en anda av både lekfullhet och stort allvar. Det är ju så livet är, denna blandning av högt och lågt är det som utgör berättelserna om oss – det är barndomens minnen, det vuxna livets erfarenheter som blandas i oss och som vi bär med oss, liksom vi bär med oss en mängd föremål från hela vår levnad.

Läs mer om Katarina Warrenstein >>

Öppettider på Lindesbergs stadsbibliotek >>