Lindesbergs Konstförening lyser upp tomma skyltfönster i Lindesberg med konst.

​Lindesbergs Konstförening visar ny konst i skyltfönster

Kulturen och samhället går på sparlåga - men Lindesbergs Konstförening ger inte upp utan har hängt ny konst i skyltfönster på Kristinavägen 34 (gamla Lindqvist Glas) med verk av Per F T Nilsson från Nora.

Det här är Lindesbergs Konstförenings Skyltfönsterprojektet 5.0. Om fler fönster blir utsmyckade är oklart i dagsläget - men föreningen strävar efter en fortsatt försköning av stadens centrum, meddelar föreningens ordförande Rainer Hickisch.

Per F T Nilsson (född 1962) har under de senaste åren ställt ut på Ljusstråk i Nora (2019 och 2020), på Vinterspår i Lindesberg, Lilla Hotellet och Bryggerikrogen i Nora (2020). Han var verksam som illustratör i tidskrifter och magasin under början av 1980-talet. Så småningom tog uppdragen som grafisk formgivare över helt och hållet och han släppte tecknandet och måleriet för att i stället formge skivomslag m m – bland annat åt Nisse Hellberg, Wilmer X och Playground Music Scandinavia.

"Min familj och jag lämnade Stockholm för Nora 2016, och det är i Bergslagen jag återigen funnit tid, motivation och inspiration för bildskapande. Inte minst efter att jag bekantat mig med lokstallarna vid järnvägsstationen i Nora. Min ambition har varit att måla porträtt av loken (samt en och annan buss), ungefär på samma sätt som man brukar porträttera människor – med ambitionen att förmedla någon slags karaktär hos motivet", presenterar sig Per F T Nilsson.

Skyltfönsterprojektet i korthet:

Tomma butiksfönster lånas ut av fastighetsägare till konstutställningar. Konstnärer och fotografer lånar ut sina konstverk. En idé och arrangemang som bedrivs av Lindesbergs Konstförening. Skyltfönster blir omhändertagna och upplysta. En föränderlig konstutställning, spridd över staden och tillgänglig dygnets alla timmar.

Lindesbergs Konstförening