Stadsvandring i Jerle stad och scenunderhållning med Stefan Jansson och vänner är några av programpunkterna i årets Ljusstråk.

​Ljusstråk i Nora bergslag trotsar pandemin och firar 20-årsjubileum

Ljusstråk - en kulturslinga genom Nora bergslag som i år firar 20-årsjubileum - kommer att genomföras som planerat 5-6 september med bland annat flera utställande gäster från Lindesberg. "Trots rådande corona-pandemi planerar vi för att genomföra ett säkert evenemang eftersom vi tror att Ljusstråk är viktigare än någonsin att genomföra", meddelar arrangerande Föreningen Ljusstråk.

"Vi tror att Ljusstråk gör dig och oss rikare inombords och lyckligare. Många mår dåligt just nu. Därför planerar vi för att kunna genomföra Ljusstråk så att det blir säkert för både ljusstråkare och er besökare och publik. Det kommer kräva många kreativa lösningar från vår sida och visad hänsyn från oss alla", skriver arrangörerna på hemsidan ljusstrak.se >>

"Vi är medvetna om att det kommer bli en del förändringar i programmet; det kan vara omställning, annan plats, utställare som utgår eller kommer till. Det kommer kanske till och med att bli förändringar under själva helgen då vi kommer att följa folkhälsomyndighetens råd - bland annat stanna hemma om du är sjuk. Förändringarna kommer att publiceras på Ljusstråks hemsida och på ett blad som delas ut vid samlingsutställningen som pågår från 8 augusti till 6 september i Bryggeriet, Nora

Ljusstråk är ett nätverk med konstnärer, konsthantverkare, scenkonstnärer, dansare och artister som träffas flera gånger per år. Ljusstråk är också ett evenemang första hela helgen i september med öppna ateljéer, konst, musik, dans och teater. Nätverket och evenemanget startades 2001 och kommer därmed att fira 20 årsjubileum i år. Föreningen Ljusstråk bildades 2007. Läs mer om föreningen här >>

Några av utställarna på Ljusstråk 5-6 september:

Nora Folkets Park:

• Arne Johnsson: I ett flimrande nu
  • Rainer Hickisch: Tecken - skulptur och måleri. Bild, objekt och installation
  • Bildspel av fyra fotografer (K Gustafsson, G Nilsson, G Johansson och C Remröd)
  • Bergsmän - det kan man höra på sången: Stefan Jansson med vänner och hemliga gäster bjuder på våghalsig och halsbrytande scenunderhållning. Lördag och söndag kl 14 och 16. 120 kr. Stefan Jansson 070-580 63 67.

Svalbo:

• Gunilla Dovsten: Skulptur och annat
  • Monica Lehn Domnick: Påssjuka in a plastic world
  • Moa Rudebert: Keramik. Gjutet stengods i egen formgivning
  • Ann Björk: Akvarell
  • Torsten Sandberg: I akvarell berättar jag om hus, ljus och annat.
  • Jerle Stad förr och nu: Jerle Stadsförening bjuder på stadsvandring i historiska staden Jerle och berättar om sin verksamhet. Lördag och söndag kl 12-15. Gratis.

Hammarby bygdegård:

• Åsa Falk: En resa i min värld! Måleri, tryck och skulptur inspirerad av naturen

Siggebohyttan;

• Jaana Olsson: Teckningar/målningar i bla. blyerts, polychromos, kaffe, olja