Marianne Degerman med fyra av de fem akrylmålningar som ska utsmycka ett trapphus i Örebro.

Marianne Degerman utsmyckar trapphus i Örebro för Botrygg

Marianne Degerman - grafiker, målare och skulptör i Lindesberg - har fått uppdraget av det privata bygg-och fastighetsbolaget Botrygg att svara för den konstnärliga utsmyckningen av trapphuset i en ny hyresfastighet på Södra Ladugårdsängen i Örebro. Uppdraget gäller fem akrylmålningar - en för varje våningsplan - som ska vara klara till 1 maj.

.

Uppdraget i Örebro är det första konstnärligt uppdrag som Marianne Degerman (bilden) fått från ett privat bygg- och fastighetsbolag: "Jätteroligt att det inte bara är offentliga verksamheter som satsar på konstnärlig utsmyckning - och att Botrygg väljer lokala konstnärer för uppdragen", säger hon.

Botrygg är ett privat bygg-och fastighetsbolag som inriktar sig på hyres- och bostadsrätter samt samhällsfastigheter i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Linköping, Norrköping och Örebro. I de flesta av Botryggs fastigheter finns konstgallerier i trapphusen med verk av lokala konstnärer.

"Som fastighetsägare är vi en del av det samhälle vi verkar i - vi drivs därför av ett stort samhällsengagemang", skriver Botrygg på sin hemsida: "Vi har under många år varit en stor aktör när det gäller sponsring av lokal idrott. Vi stöttar även den lokal kulturen. Vi tycker det är viktigt att lyfta fram kulturen i samhället och ge alla möjlighet att se en teaterpjäs eller besöka konstnärliga utställningar".

Konstverken i Botryggs fastigheter är som regel skapade av lokala konstnärer eller med lokala motiv. En del av bolagets fastigheter har även konstverk i form av skulpturer, glasdekorer med mera. På Södra Ladugårdsängen (Karldalsallén) i Örebro har Botrygg flera hyresfastigheter med trappuppgångar som utsmyckats av lokala konstnärer - bland annat Margareta Lindman, Mervi Kiviniemi, Kibandu Pello-Esso, Ulf Lernhammar, Kent O Höglund och Stefan Rydéen.

.

Nu pågår bygget av Botryggs andra etapp på Södra Ladugårdsängen med 81 nybyggda hyresrätter med lägre hyror - från ettor om 35 kvm till 5 rum och kök om 111 kvm (bilden). Och ett av fastighetens trapphus kommer att ha ett konstgalleri med verk av Marianne Degerman.

Marianne Degerman
(Lindesberg) är grafiker, målare och skulptör. Hon har ställt ut på ett stort antal samlings- och separatutställningar i både Sverige och utomlands, är representerad på en rad nationella, regionala och kommunala institutioner och har svarat för konstnärlig utsmyckning med skulptur i stengods (Örnsköldsviks kommun), smidesvägg (SVT Sundsvall), glasmosaik (Ånge vårdcentral och Härnösands sjukhus) och grafikvägg (servicehus i Sundsvall).