De norska systrarna Kari och May är hängivet religiösa! De ser mirakel överallt, och återberättar detaljerat i filmens inledning om hur de guidas via en rad gudomliga tecken fram till ögonblicket May ska köpa en lägenhet i Sverige.

"Miraklet i Gullspång" - vårterminens femte filmstudio-film i Lindesberg

Tisdag 12 mars kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio vårterminens femte film på Lindesbergs Bio - "Miraklet i Gullspång". Filmen är en dramatisk dokumentär om familj, hemligheter och vårt behov av att ha något att tro på. En "true crime-dokumentär med religiösa förtecken" som lockat många biobesökare sedan premiären hösten 2023.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud. Filmstudions filmer börjar kl 19:00 - men biografen är öppen från 18:00 för kaffe, kaka och lite filmprat inför kvällens film

...................................................

Tisdag 12 mars: Miraklet i Gullspång, Sverige, 2023. 108 min. Dokumentär. Regissör: Maria Fredriksson.

.

Ett tecken från Gud får två norska systrar att köpa en lägenhet i svenska Gullspång. När de möter lägenhetsägaren på mäklarkontoret är hon en kopia av deras döda storasyster, som begick självmord 30 år tidigare. Vad som börjar som en sagolik familjeåterförening utvecklas till ett rafflande drama om lögner, hemligheter och trons betydelse. "En märklig familjehistoria om återförening och systerskap som snart tappar kontrollen när gamla skelett letar sig fram ur garderoben. Dokumentären "Miraklet i Gullspång" är ett praktexempel på hur verkligheten överträffar dikten!".

.

............................................