Nämnd ändrade sig: Estetiska programmet blir kvar på Lindeskolan

Nämnd ändrade sig: Estetiska programmet blir kvar på Lindeskolan

Det blir ingen nedläggning av Estetiska programmet på Lindeskolan i Lindesberg som majoriteten i Barn- och utbildningsnämnden hade tänkt sig. Vid måndagens sammanträde beslutade nämnden att Lindeskolans estetiska program får vara kvar ett läsår till.

Det var i november 2023 som Barn- och utbildningsnämnden gav förvaltningschefen i uppdrag att genomföra besparingar på Lindeskolan med totalt 10 miljoner kronor. Det kan exempelvis innebära driftsbesparingar, översikt av lokaler och hyror, minskade utgifter kring busskort eller ett förändrat programutbud på skolan - däribland en nedläggning av Estetiska programmet redan från höstterminen 2024.

Utifrån de uppgifter som Barn- och utbildningsförvaltningen har presenterat beslutade nämnden att Lindeskolans estetiska program får vara kvar under läsåret 2024/25.

"Det är bra att vi har fått tydliga besked om vad som gäller. Nu får vi i förvaltningen möjlighet att se över hur vi ska gå vidare med de besparingskrav som åligger oss", säger Michael Tybell - förvaltningschef för Barn- och utbildningsförvaltningen - på kommunens hemsida.

....

Tidigare publicerat:

...

17 mars 2024: Förtroendekrisen om Lindeskolan: Nämndordförande beskyller gymnasiechef för lögner

Barn- och utbildningsnämndens sammanträde 11 mars - om bland annat programutbudet på Lindeskolan - ställdes in på grund av en ”förtroendekris”, enligt nämndens ordförande Lillemor Bodman (M). I ett mail - som LindeNytt tagit del av - förklarar hon att mötet flyttats på grund av gymnasiechef Staffan Hörnbergs ”beteende som förvirrar och ljuger”. Läs mer på lindekultur.se >>

12 MARS 2024: Nämnd gör nytt försök att avveckla Estetiska programmet på Lindeskolan

Måndag 18 mars gör Barn- och utbildningsnämnden i Lindesbergs kommun ett nytt försök att fatta beslut om att avveckla det Estetiska programmet på Lindeskolan från och med läsårsstarten 2024–2025 baserat på att det preliminära antalet sökande inte når upp till minst 15 behöriga elever. Beslutet skulle ha tagits på ordinarie sammanträde 11 mars - men som med kort varsel blev inställt av nämndens ordförande Lillemor Bodman (M). Läs mer på lindekultur.se >>

6 MARS 2024: Beslut om avveckling kommer att baseras på preliminära ansökningar >>

5 MARS 2024: Estetiska på Lindeskolan: Nu tio behöriga sökande - som kan bli fler >

...