​Nick Furderer och Ragnar Lindén aktuella i kommande konstevenemang

​Nick Furderer och Ragnar Lindén aktuella i kommande konstevenemang

Lindesbergs Konstförening har två aktuella evenemang på gång i Lindesberg: Lördag 30 november är det vernissage för en utställning med bilder av Nick Furderer som pågår till 8 januari. Måndag 9 december hålls en föreläsning om Ragnar Lindén som skulle ha fyllt 100 år i år.

Lördag 30 november kl 12:00:

Vernissage av Out & About - en utställning med bilder av Nick Furderer (född i England och bosatt i Lindesberg). Utställningen visas i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek till och med 8 januari 2020. I samband med vernissagen är det dragning i Lindesbergs Konstförenings konstlotteri.

Nick Furderer om sin konst: ”Jag uppslukas av måleriprocessen, det fysiska arbetet att fördela pigment på en bestämd yta. Landskapet är utgångspunkten för en utforskning av inre förlopp och jag vill nyfiket pröva olika lösningar. Struktur, rörelse och pigmentkornighet samverkar och ger måleriet dess karaktär. Jag vill frammana minnen, gestalta hågkomster och väcka till liv ekon av varandets sinnesstämningar. Detta är målningarnas egentliga motiv”.

Måndag 9 december kl 19:00:

”Världen betraktad” - en föreläsning om konstnären Ragnar Lindén som skulle ha fyllt 100 år i år. Arne Johnsson och Pär Bäckman samtalar och visar bilder. Föreläsningen hålls på Lindesbergs stadsbibliotek.

Ragnar Lindén (född 1919 i Norrköping och död 1989 i Lindesberg) var en svensk målare, tecknare och grafiker. Han studerade vid Konstfackskolan 1937-1942. Från 1944 var han bosatt i Lindesberg. Ragnar Lindén finns representerad på flera museer - bland annat Örebro läns museum, Västmanlands läns museum, i Statens konstråds samlingar och på Nationalmuseum.

Lindesbergs Konstförening