Nora kommun överklagar beslutet om att tillåta rivning av dammen.

Nora kommun överklagar beslutet om att riva dammen i Järle

Nu överklagar även Nora kommun beslutet i Mark- och miljödomstolen om tillståndet till Naturvårdsverket att riva dammen vid Järle kvarn. "Området vid Järle kvarn är en unik historisk kulturmiljö och därför väljer nu kommunen att driva en egen överklagan om att stoppa utrivningen", skriver Nora kommun i ett pressmeddelande.

"Dammen har ett stort kulturvärde och att vi agerar som kommun i det här är för att trycka på hur viktigt det är för oss säger", kommunstyrelsens ordförande Tom Rymoen (M).

"Vi eftersträvar att bevara den kulturhistoriska miljön som kvarnen och dammen står för och det är mycket viktigt för oss", säger kommunalråd Solveig Oscarsson (S).

Området har sett industriverksamhet sedan 1600-talet och klassas som ett kulturhistoriskt riksintresse, kvarnen och dammen är idag ett populärt utflyktsmål.