Nu tar Besök Linde AB över biografen i Lindesberg

Nu tar Besök Linde AB över biografen i Lindesberg

Från måndag 1 juli tar kommunala bolaget Besök Linde AB (BELAB) över det formella ansvaret för biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio). Under en övergångstid kommer biografen rent praktiskt att drivas på liknande sätt som tidigare - men hur och med vem som ansvarig är ännu inte klart.

Tidigare i år fattade kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun beslut om att överföra ansvaret för biografverksamheten från kulturenheten inom Tillväxtförvaltningen till kommunala bolaget Besök Linde AB. Bolaget fick samtidigt uppdraget att försöka lägga ut driften på en extern entreprenör.

Arbetet med upphandling pågår

John Omoomian - ordförande i styrelsen för Besök Linde AB - förklarar i ett mail att processen kring upphandling av biografverksamheten ännu inte är klar:

”När processen kring anbud är klar då vet vi hur driften av biografen ser ut. Om det blir så att BELAB tar över driften så återkommer vi med mer info via våra kanaler/pressmeddelande osv då i så fall. Biografen fortsätter sin verksamhet tills dess.”

Kristina Öster - chef för kulturenheten som haft ansvaret för biografverksamheten - ger motsvarande svar om hur biografen ska drivas vidare:

”Under interrimstiden kommer biografen rent praktiskt att drivas på liknande sätt som tidigare”.

”Vet inte vad det innebär i praktiken”

Björn Persson - som varit ansvarig för biografverksamheten och lett ungdomarna i biogruppen - är överraskad över beskedet att Besök Linde AB tar över biografen redan från 1 juli. ”Vad det innebär i praktiken vet jag inte i dagsläget”, förklarar han.

För bara någon vecka sedan fick Björn Persson frågan från kulturenheten om han kunde driva bion tills Besök Linde skulle ta över. Det skulle bli senare än förvaltningen hade räknat med.

”Då hade jag redan planerat hela sommaren, eftersom jag inte fått något svar på mina frågor angående övertagandet. Så filmer var inbokade, maskinister klara, hade även en plan för biogruppens arbete för att klara kiosken. Nu vet jag inte vad som händer. På något sätt lär vi hitta en lösning för en övergångsperiod. Annars är risken stor att det inte blir någon bio i Lindesberg i sommar”, förklarar Björn Persson.

Björn Persson med delar av biogruppen.