Nu görs ett nytt försök att utveckla Loppholmen med en badsplats. Foto: Hans Boström (lindebilder.se)

Nytt försök av styrande majoritet att anlägga badplats i centrala Lindesberg

Den styrande majoriteten i Lindesbergs kommun (SD, M, KD, LPO och L) gör nu ett nytt försök att utveckla Loppholmen med en badplats genom att tillsätta en arbetsgrupp. Oppositionen i kommunstyrelsen (S, C ovh V) reserverar sig mot beslutet med hänvisning till kommunens ekonomiska läge och att ärendet saknar konsekvensbeskrivning.

Kommunstyrelsen i Lindesbergs kommun har beslutat att uppdra till kommundirektören att tillsätta och leda en arbetsgrupp för utveckling av Loppholmen i centrala Lindesberg enligt följande:

• Ansvara för att bemanna arbetsgruppen med den kompetens som behövs.
  • Arbetsgruppen ska ta fram en handlingsplan för att utreda förutsättningarna för genomförande och färdigställande av en badplats på Loppholmen: Till badplatsen ska ingå omklädningsrum, utomhusdusch och enkel toalett. Handlingsplanen ska inkludera kostnadsberäkningar och behov av detaljplanering.
  • En delrapportering ska ske till kommunstyrelsen i juni 2024;
  • Återapportering ska ske till kommunstyrelsen i september 2024.

"Att anlägga ett bad på Loppholmarna skulle gynna såväl Lindesberg som hela kommunen. Det skulle ytterligare bidra till besöksnäringen och turismen. Det blir ytterlige ett pussel i kommunens attraktivitet som stärker varumärket Lindesberg kommun", enligt kommunstyrelsen.

...........................

LindeNytt 15 juni 2020: KD, L och M gör nytt försök att anlägga bad på Loppholmarna

I början av året satte kommunstyrelsen punkt för den mångåriga diskussion som har varit Loppholmsbadets öde under 2000-talet. Förslaget om att anlägga ett bad röstades ner av S, C, V och SD. KD, L och M reserverade sig mot detta beslut. Nu vill trion att frågan skall avgöras i kommunens högsta beslutande organ, kommunfullmäktige, istället. Läs mer på lindenytt.com >>