​Örebro läns grafikgrupp ställer ut mini-grafik i Lindesberg

​Örebro läns grafikgrupp ställer ut mini-grafik i Lindesberg

Lördag 4 maj kl 12-14 är det vernissage för utställningen ”Mini-grafik - det stora i det lilla” i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek med verk av 25 medlemmar i Örebro läns grafikgrupp - däribland Marianne Degerman och Lotta Persdotter från Lindesberg. Utställning arrangeras av Lindesbergs Konstförening och pågår till 5 juni.

När Örebro läns grafikgrupp (ÖLG) ställer ut brukar det kräva rymliga lokaler eftersom föreningen har många skaparglada medlemmar. Därför har de gästat flertalet konsthallar i länet, men aldrig tidigare Lindesbergs konstrum.

Speciellt för detta mindre rum har gruppen nu under vintern och våren arbetat med utställningskonceptet MINI-GRAFIK, en satsning på att göra det stora i det lilla. Alla verk begränsas till pappersformatet 15 x 17 cm, vilket gör att Lindesbergs konstrum kommer att rymma så gott som hela bredden av grafiska tekniker, personliga uttryck och motiv som finns i gruppen.

Utställare på utställningen i Lindesberg: Ingrid Almquist, Kate Balderud, Berit Berleus, Björn Brusewitz, Marianne Degerman, Linda Disley, Inga Gorard, Branka Grizelj, Maria Wangi Ibohm, Harri Larsson, Mirjam Lidén, Daina Liepina, Lotta Lindblom, Lotta Persdotter, Kathie Pettersson, Tage Pettersson, Kerstin Ridderström, Larspers Carina Roxäng, Christina Råhlén, Norman Sandén, Brittmari Sjöberg, Torsten Ström, Anne-Marie Yazid, Brittmari Zaunschirm och Gunnel Åqvist

Örebro läns grafikgrupp har sedan 1967 organiserat flertalet konstgrafiker i länet med omnejd. Föreningen har för närvarande 67 medlemmar, varav 20-30 åt gången brukar delta i gemensamma utställningar. Örebro läns grafikgrupp är en ideell förening som gemensamt driver en verkstad för grafisk konst, den enda i Örebro med omnejd. Verkstaden är arbetsplats och mötespunkt för konstgrafiskt verksamma i länet. Var medlem arbetar där med sina bildprojekt i perioder. Den har utrustning för bl a koppartryck, stenlito, plåtlito, fotogravyr, fotopolymer, viskositetstryck och högtryck. Föreningen arrangerar utställningar, kurser m.m. för att sprida konstintresse och kunskap om grafik.

Lindesbergs Konstförening

Marianne Degerman