Örebro Länsteater har blivit Örebro Teater som har denna nya logotyp

​Örebro Länsteater blir Örebro Teater för scenkonst i världsklass

Örebro Länsteater går i graven och återuppstår som Örebro Teater. ”Tillsammans med namnbytet får teatern ny färg och form och en ännu större ambition att leverera scenkonst i världsklass till örebroarna – men också resten av Sverige och världen”, skriver teatern på sin hemsida.

Örebro Teater ägs av Region Örebro län och Örebro kommun. Teaterns hemort är Örebro där teatern har två scener - Örebro Teater och Nya China. Örebro Teater är den regionala kulturinstitution i Örebro län som får största andelen av statliga och regionala verksamhetsbidrag inom ramen för den så kallade samverkansmodellen. I år får teatern drygt 30 miljoner kronor av de 105 miljoner som Region Örebro län fördelat.

Varför byter Örebro länsteater namn till Örebro Teater?
”Vårt namnbyte innebär ett förtydligande kring oss som teaterhus där det tidigare funnits en viss förvirring gällande vårt bolagsnamn (Länsteatern i Örebro AB) och teaterhus”.

Innebär namnbytet Örebro Teater att teatern inte vänder sig till hela länet längre?
”Nej, vi fortsätter fokusera på hela Örebro län. Vårt teaterhus är vårt hjärta, det är därifrån all vår verksamhet sedan sprids ut till hela regionen, landet och världen. Örebro Teater ska vara det självklara alternativet för alla som vill uppleva scenkonst i världsklass på hemmaplan”.

Kommer förändringen att märkas på andra sätt?
”Förhoppningsvis stämmer vårt namnförtydligande och vår nya grafiska profil ännu bättre nu med vårt faktiska innehåll. Vi är en teaterinstitution som hela tiden strävar mot att vara modiga, djärva och lustfyllda i vårt arbete. Förhoppningsvis gör det nya namnet och profilen att det arbetet blir mer synbart även utåt”.