Så fördelas årets regionala kulturstöd i Örebro län

Så fördelas årets regionala kulturstöd i Örebro län

Region Örebro läns kulturnämnd har fördelat cirka 114 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till länets kulturverksamheter. Örebro Länsteater, Örebro Länsmuseum och Länsmusiken Örebro får tillsammans 80,6 miljoner kronor (70 procent). Frövifors Pappersbruksmuseum får 278.000 kronor (0,2 procent). Samtidigt har kulturnämnden fördelat närmare 40 miljoner kronor i föreningsbidrag.

När Region Örebro län delar ut ekonomiskt stöd till länets kulturliv kan detta ske på olika sätt beroende på vilka aktörer det handlar om. Ett sätt som används för att fördela pengar är den så kallade kultursamverkansmodellen. Det stöd som betalas ut inom kultursamverkansmodellen uppgår i år till cirka 109 miljoner kronor.

Summan 109 miljoner kronor är en ökning med drygt 4 miljoner kronor jämfört med föregående år vilket till stor del kan härledas till en rad särskilda satsningar riktade mot Länsteatern Örebro, Örebro läns museum, Länsmusiken i Örebro, ArkivCentrum samt främjande av film, bild, form, musik och teater. Till detta kan adderas en tillfällig regional satsning om 253.000 kronor på Länsmusikens projekt Fritt spelrum.

Verksamhetsmedel inom kultursamverkansmodellen 2022:

En annan stödform som Region Örebro län använder sig av benämns regionala verksamhetsmedel vilket i år rymmer cirka 4,8 miljoner kronor. Aktörerna som får dela på dessa pengar är Teater Martin Mutter, Skoindustrimuseet, NJOV, Alfred Nobels museum, Frövifors pappersbruksmuseum, Loka brunns kurortsmuseum samt regional främjandeverksamhet inom amatörteater och amatörmusik.

Till dessa aktörer, som alla fått stöd tidigare, fattade nämnden beslut om att addera Konst på hög som från och med i år kommer att få ett årligt stöd. För år 2022 blir det stödet 300.000 kronor. Skoindustrimuseet i Kumla får i år en extra tillfällig fördelning på 120.000 kronor.

"De verksamheter vi beviljat stöd är alla viktiga för det regionala kulturlivet och de bidrar i allra högsta grad till att upprätthålla den kulturella infrastruktur som finns i länet. Pengarna kommer i ett första steg till glädje för kulturaktörerna och i förlängningen också till alla de länsinvånare som kan njuta av god kultur", säger Malin Silén (KD), ledamot i kulturnämnden i ett pressmeddelande.

Regionala verksamhetsmedel 2022:

......

Länets föreningsliv får dela på nästan 40 miljoner kronor

Föreningar, studieförbund och organisationer i Örebro län får dela på nästan 40 miljoner kronor inför nästa år. "Det stöd vi beslutat om ger föreningar och andra organisationer förutsättningar att fortsatt kunna bedriva sina verksamheter runt om i länet. Det är viktigt eftersom civilsamhället gör så väldigt mycket gott både för enskilda invånare och för vårt län som helhet", säger Torbjörn Ahlin (C), ordförande i kulturnämnden i ett pressmeddelande.

Kulturnämnden fördelar varje år stöd till bland annat kulturföreningar, ungdomsorganisationer, pensionärsorganisationer, studieförbund och sociala stödorganisationer för att ge dem möjlighet att bedriva sina respektive verksamheter, vilket är en prioriterad inriktning i den regionala utvecklingsstrategin. För år 2022 fördelas totalt 39.695.000 kronor i föreningsstöd.

Bergslagens Spektakelteater i Lindesbergs kommun hade ansökt om ett stöd på 190.000 kronor som inte beviljades.

Regionalt stöd till kulturföreningar 2022: