Claes Månsson och Ola Hedén är far och son i "Sådan Far". Foto: Urban Jörén

"Sådan Far" - en varm komedi som kommer till Lindesberg

Riksteaterns "Sådan Far" - en varm komedi som doftar vemod, kärlek och försoning - har urpremiär i Arboga tisdag 7 september och turnerar sedan vidare till ett 50-tal orter i landet - däribland Lindesberg torsdag 23 september. Evenemanget coronasäkras med publik på varannan rad och tomma platser mellan sällskap, meddelar arrangerande Lindesbergs Riksteaterförening.

Låter det krångligt? Det är det. Och ändå inte. Det är en stund i livet, som det är lika bra att skratta åt.

Claes Månsson, mästaren av komedi och känd genom flertalet filmer och tv-produktioner, spelar pappan Einar, en pensionerad postmästare, änkeman och far till den 45-årige sonen Göran som fortfarande bor hemma hos pappa. Sonen spelas av Ola Hedén som också har skrivit manus.

"Äntligen kan vi möta publiken och berätta denna fina historia. Det ska bli spännande att få uppleva sina skrivna ord bli till liv på scen och se hur de tas emot av publiken", säger Ola Hedén - manusförfattare och huvudrollsinnehavare för Sådan Far.

Ola Hedén, är känd från bland annat Riksteatersuccén Alla heter Allan.

Sådan Far är en nyskriven, varm komedi med familjära förvecklingar. En salig blandning av vita lögner, förvecklingar, en inkompetent, en soffa från 1989, Pär Lagerkvist och Ravelli under VM-sommaren -94, kokas ihop till en soppa som doftar vemod, kärlek och försoning.

På lördagar gör far och son samma sak vecka efter vecka. Men vad är det med Einar? Varför går han plötsligt omkring och ler löjligt, är otrevlig, glömmer bort viktiga saker och varför står en flaska Champagne på kylning? Och Göran, varför flyttar han inte hemifrån, han är ju trots allt medelålders?

"Det är en pjäs om vanliga människor. Claes Månsson och Ola Hedén gör fantastiska skådespelarprestationer som far och son", säger Ulf Dohlsten - regissör för Sådan Far.

Sådan Far har urpremiär i Arboga den 7 september och turnerar sedan vidare till ett femtiotal orter i landet, under hösten. Den produceras av Riksteatern i samarbete med Teater Allan.

Om föreställningen i Lindesberg

När: 23 september 2021 kl 19:00
Längd: 2 tim inkl. 20 min paus
Plats: Folkets Hus, Lindesberg
Biljetter på Tickster eller på Blombergska bokhandeln, Kristinavägen 27 Lindesberg. Parkett: Vuxna 280 kr scenpass eller medlemmar i Kommunens fritidsförening 230 kr Ungdom t o m 25 år 150 kr/100 kr. Balkong/plan 2: Vuxen 180 kr/130 kr Ungdom t o m 25 år 100 kr.

Läs mer om Lindesbergs Riksteaterförening >>