SD och M i Lindesberg om regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden

"Studieförbunden behöver revidera sina verksamheter så att de blir mer kostnadseffektiva och de behöver se över vad de kan bidra med för att öka sin självfinansiering", skriver Tom Persson (SD) och Conny Ärlerud (M) - ordförande respektive vice ordförande i Tillväxtnämnden - i en kommentar till regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden.

"När staten drar undan mattan på det här sättet blir vikten av stöd från regionen och kommunerna ännu viktigare. De flesta av kommunerna har inte räknat upp stödet på många år vilket i realiteten inneburit en nedskärning varje år. Det skulle nu behöva ses över", skriver länsbildningskonsulent Cecilia Lönn Elgstrand (Örebro läns bildningsförbund) i ett pressmeddelande som publicerats på LindeKultur:

Läs mer: Regeringens nedskärningar för studieförbunden slår hårt mot kulturen >>

"Så som beslutsunderlaget ser ut idag kommer vi stötta upp med samma summa som förra året (600.000 kr) - men med kommunens ekonomiska situation ser vi att det blir svårt att kommunen skulle gå in och öka anslagen till Örebro läns bildningsförbund för att väga upp för vad dem tappar från statligt håll", skriver Tom Persson (SD) och Conny Ärlerud (M).

På nästa sammanträde med Tillväxtnämnden (17 oktober) kommer beslut att tas om fördelning av bidrag till studieförbunden 2023 baserat på 2022 års verksamheter. Summan enligt förslaget är den samma som förra året - 525.000 kr till studieförbunden genom Örebro läns bildningsförbund och 75.000 kr till RF-SISU.

SD och M i Lindesberg om regeringens nedskärning på statsbidraget till studieförbunden

Så här skriver Tom Persson (SD) och Conny Ärlerud (M) - ordförande respektive vice ordförande i Tillväxtnämnden - i sin kommentar till Örebro läns bildningsförbunds artikel om regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden:

Regeringen har aviserat miljardsatsning på kunskapslyft i skolan och förstärkt arbetslinje genom stora satsningar på yrkesutbildningar och folkhögskolor. Det här ser vi positivt på då många av satsningarna kan komma att stärka vår verksamhet inom Tillväxtnämnden. För att få del av och mest effekt av satsningarna krävs det att vi arbetar efter samma linje som regeringen.

Vi har en förståelse och respekt för att studieförbunden ser framtida utmaningar med att regeringen gjort bedömningen att minska studieförbundens statliga stöd i dessa tuffa ekonomiska tider och nu behöver även studieförbunden revidera sin verksamhet så att de blir så kostnadseffektiva de bara kan.

Efter flera händelser med fusk och felaktigheter inom studieförbunden så utökar regeringen folkbildningsutredningens uppdrag i syfte att öka transparensen, effektiviteten och förutsägbarheten i styrning och fördelning av de statliga bidragen till folkbildningen vilket vi ser positivt på då vi vill fortsätta samarbetet och upprätthålla ett ömsesidigt förtroende och god dialog.

Vi ser positivt på att ideellt föreningsarbete och folkbildning finns på mindre orter vilka nu också någonstans kommer att behöva se över vad de kan bidra med för att öka sin självfinansiering.

Så som beslutsunderlaget ser ut idag kommer vi stötta upp med 600.000 kr men med kommunens ekonomiska situation ser vi att det blir svårt att kommunen skulle gå in och öka anslagen till Örebro läns bildningsförbund för att väga upp för vad dem tappar från statligt håll.

...

Så fördelades bidragen till studieförbunden i Lindesbergs kommun 2022

Fördelningsgrunderna för bidragen till studieförbunden har tagits fram av Lindesbergs kommun tillsammans med Örebro läns Bildningsförbund, som är en intresseorganisation för länets regionala studieförbund. Örebro läns Bildningsförbund har varje år gjort en fördelning av varje studieförbunds andel av det totala bidraget från Lindesbergs kommun. Varje år förändras bidragen till förbunden utifrån hur mycket verksamhet de har redovisat i Lindesbergs kommun. De två senaste år har bidragen varit oförändrade på grund av pandemin. Studieförbundens verksamhet har även under 2021 påverkats negativt av pandemin varför bidragen fördelas med samma fördelningsnyckel som 2019:

...

Ledamöter i Tillväxtnämnden: