Årets drömjobbare tillsammans med deras handledare och coach Janis Lancereau från Startcentrum (längst till vänster).

​Sju unga får Drömjobbet genom Bergslagens Sparbank

En digital förmedlingstjänst mellan musiker och musiklärare. Sälja street- och skatekläder via nätet med hjälp av lokala designers. Det är några av de affärsidéer som årets Drömjobbare vill utveckla med hjälp och stöd av Bergslagens Sparbank.

Med det största antalet sökande någonsin är nu sju unga entreprenörer från Bergslagen uttagna att delta i bankens projekt Drömjobbet. Som Drömjobbare får man delta på Emax - en mässa för Sveriges främsta unga entreprenörer som i år genomförs digitalt på hemmaplan på grund av Corona-pandemin. Därefter följer en tre dagars utbildning i att driva eget företag, handledning under sommaren samt 10.000 kronor i startkapital.

Nu har första uppstartsträffen för 2020 års projekt Drömjobbet gått av stapeln. Deltagarna fick träffa varandra och presentera sig själva. Nytt för i år är att i ansökningsprocessen har banken inte enbart utgått från de affärsidéer de sökande haft utan även tagit hänsyn till entreprenörskapet och drivkraften hos ungdomarna.

Årets Drömjobbare:

Tobias Johansson - vill sälja street- och skatekläder via nätet med hjälp av lokala designers.

Fanny Karlsson - vill titta på effektiviseringar inom samhället, eventuellt med en koppling till coronapandemin.

Fanny Andersson - funderar på att hjälpa mindre företag med sociala medier och influencer marketing.

Isac Ståby - vill starta en webbutik med uthyrning av högtidskläder såsom balklänningar och kostymer.

Ella Selander - vill driva sitt UF-företag vidare, en webbaserad tjänst som hjälper organisationer att återbruka inventarier.

Hassan Hosseini - vill skapa en digital förmedlingstjänst mellan musiker och musiklärare.

Ismael Hamoudi - vill skapa ett digitalt verktyg för att kartlägga elevers psykiska hälsa i grundskolan.

Detta är Drömjobbet

Har du en halvfärdig eller nykläckt affärsidé, ett driv utöver det vanliga eller byrålådan full med smarta uppfinningar? Är du mellan 17–22 år och bor i Lindesberg, Nora, Storfors eller Ljusnarsbergs kommun? Då är du precis den vi på Bergslagens Sparbank letar efter. Sök till Drömjobbet i sommar, vår plantskola för unga entreprenörer, idésprutor och doers i bygden. Det här sommarjobbet liknar inget annat. Drömjobbet ger minnen och möjligheter för hela livet.

• Du får 10 000 kronor för att utveckla din idé eller ditt företagande
  • Arbetsplats på något av våra kontor, om du vill
  • Personlig mentor och ett nätverk som inte går att köpa för pengar
  • Seminarier om företagsekonomi och marknadsföring, lär dig göra en affärsplan
  • Medverkan på Emax i Göteborg. Emax är mässan för Sveriges främsta unga entreprenörer. Här väntar en ny värld, med hyperaktuella föreläsningar, utmanande och roliga övningar inom företagande och inte minst umgänge med andra unga, drivna personer från hela Sverige. Resa och boende ingår. Emax 2020 går av stapeln 15-18 juni och på grund av coronapandemin genomförs den i år digitalt på hemmaplan.